Alla inlägg den 21 augusti 2020

Av Amisa - 21 augusti 2020 21:53

Om man funderar på att köpa en uppblåsbar kanot så behöver man känna till dom olika typer av kanoter som är vanliga på marknaden. Vad har dom olika modellerna för för- och nackdelar?




Här kommer en video som redogör för det.

J Baikoff, ”Choosing an inflatable kayak. What promo videos don't talk about”; (https://youtu.be/5U8u_rkNTSY):





Jag valde att köpa en Intex Challenger K1 som är en billig kanot av enklare typ. Den passar framför allt i smalare sjöar där det inte är alltför stora vågor eller väldigt mycket blåst. Den lämpar sig inte för paddling i kusten eller i mycket stora sjöar. Den väger 12,6 kg och när jag inte använder den ryms den i en väska och vintertid kan jag förvara den i en garderob eller ett förråd.


Den har inte så mycket plats för packning så tänker man tälta mycket så skulle jag rekommendera en större kanot, det finns uppblåsbara kanoter också för två personer. Lite packning kan man få ner bakom sitsen i den här kanoten. Jag skulle gärna se att det vore lite mer plats för benen, att kanoten gärna fick vara ca 20 cm längre där fram. Kanoten känns stabil även om det börjar blåsa en del, den går bra att paddla och tack vare rodret är den lätt att styra och vända på en femöring. Att blåsa upp den tar 10 minuter, det tar längre tid att packa den eftersom den behöver torkas av först. Jag köpte min kanot från en återförsäljare i Sverige. Det fanns billigare leverantörer i Spanien och Tyskland, men eftersom det är svårare att returnera varan om det är något fel på den och svårare att kolla om återförsäljaren är seriös, så valde jag att betala ca 100 kr mer från en svensk leverantör istället. Jag betalade knappt 1 400 kr för min kanot inklusive frakten och den kom en vecka efter att jag hade beställt den.


På mina turer brukar jag paddla ungefär 1,5 till 2 mil och jag har bara lite packning med mig: lite matsäck, några vattenflaskor, karta över området och ett par foppatofflor.




Att ha en uppblåsbar kanot är ett enkelt och roligt sätt att ta sig ut på sjön, nära naturen och bort från dom överfulla stränderna och istället hitta ett eget fint ställe att göra ett strandhugg på!



 




Här kommer en utvärdering av den kanoten jag valde.

Terradrift, “Inflatable Kayaks FTW! Intex Challenger K1 Review”; (https://youtu.be/X-LNIq0DTEk):

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards