Direktlänk till inlägg 14 augusti 2020

F som i Fallskärmshoppning

Av Amisa - 14 augusti 2020 22:07

Sonen fyllde ju jämnt i början av sommaren, men tyvärr blev det inget riktigt baluns på grund av Coronan och därför har han också bara fått lite blommor hittills och inga andra presenter. Vi hade tänkt ge honom ett fallskärmshopp i present och nu tyckte vi att det måste bli av eftersom sommaren går mot sitt slut. Så ikväll åkte sonen, hans flickvän och jag upp till Nyköpings fallskärmsklubb med sonen iförd en ögonbindel så han inte genast skulle förstå vart vi var på väg.




Så småningom kom vi dit och han fick lite information och lite papper om sin hälsa att fylla i innan det blev dags att ge sig upp.

 




Här får han hjälp att få på sig selen och lite instruktioner om hur själva hoppet ska gå till och hur han ska agera vid uthoppet och landningen.

 




Iklädd sele och flygarmössa och redo att snart ge sig upp bland molnen.

 



Han ser förvånandsvärt lugn ut?

 



Och här har vi Batman - nej, det var visst kameramannen som ska föreviga hans hopp och lägga sig straxt under dom efter uthoppet. Det är då min son gärna ska se lite cool ut samtidigt som han faller i en hastighet av 200 km/tim.

  

 



Kamerakillen har en hjälm med kamera och filmkamera. Han hoppar massor av gånger varje dag under högsäsongen, som mest har han gjort 105 hopp på en och samma dag.

 



Efter tankning av planet, en Cessna 207, är det dags att hoppa in i planet och ge sig iväg. Sonen, killen han ska tandemhoppa med och kamerakillen hoppar in och straxt därefter kommer även två personer till som håller på med en fallskärmshoppningskurs och som ska hoppa själva idag.

 



Dags att taxa ut planet till startbanan.

 



Och här lyfter dom.

 



Sedan följer en väntan, men efter ungefär en kvart kommer dom tillbaka på himlen. Då har dom stigit till 3000 meters höjd och syns bara som en liten prick på himlen.

 



Först ut med att hoppa är dom två som hoppar själva. Här dyker den första upp och landar.

 



Och här kommer nästa.

   



Till slut dyker sonen och hans hoppkompis upp och singlar neråt ganska långsamt........

       



.......tills även dom går ner för landning.

   



Här är dom tillbaka igen och sonen ser lättad och glad ut.

 



Han får hjälp att ta sig ur selen.

 



Här är han tillsammans med killen han gjorde tandemhoppet tillsammans med.

 



Efteråt fick han fylla i killens loggbok och också skriva hur han upplevt hoppet. Sedan fick han ett certifikat som visade att han idag gjort ett tandemhopp.

 



Sonens flickvän fick sån lust att hoppa också och tyckte dessutom att det var ett skönt gäng som höll i hoppningen, så vi får se hur länge det dröjer innan hon får för sig att hoppa. Vem vet, kanske redan imorgon? Dom försökte värva henne till en ledig plats dom hade då.



Var försiktig med vad du säger dig ha på din bucketlist, det kan bli verklighet redan imorgon!

 
 
Skogsälvan

Skogsälvan

15 augusti 2020 11:05

Jag har alltid velat hoppa fallskärm. Ser underbart ut, och vilken fin son du har!

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

Amisa

15 augusti 2020 13:05

Jag har också drömt om att hoppa fallskärm sedan tonåren, men aldrig kommit dit utan prioriterat andra saker. Jag brukar se till att göra saker jag drömmer om, så jag antar att det betyder att just den drömmen kanske inte är tillräckligt stark i förhållande till alla andra saker jag drömt/drömmer om.
Men jag tycker fortfarande att det skulle vara häftigt att göra det!

 
wiolettan

wiolettan

15 augusti 2020 11:12

Så spännande, vilket äventyr.
Jag skulle inte vilja, eller våga. Men, då Peter var yngre gick han en kurs och lärde sig detta med fallskärmshoppning. Jag kommer ihåg så rädd jag var då han höll på med detta. Han har slutat nu.
Fina bilder du tog.
Trevlig helg.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

15 augusti 2020 13:01

Jag tänker nog att skulle det gå åt pipsvängen så hade man i alla fall kul fram till döden, då har man levt. Att leva ett liv i ängslan och oro och inte våga testa saker man drömt om är att vara själsligt död. Ett sånt liv vill jag inte ha och jag hoppas att också mina barn väljer att leva på riktigt! Hellre livskvalitet framför livskvantitet!

 
wiper

wiper

15 augusti 2020 15:43

Grattis till din son. Vilken toppenpresent och vilket äventyr han fick. Han ser väldigt nöjd ut efterråt. Min sons pappa hade skärmflygning som hobby.

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

15 augusti 2020 16:00

Ja skärmflyg verkar också jättespännande!
Bra också att man bara behöver en skärm och ett berg och inte bidrar till luftföroreningarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards