Alla inlägg den 3 augusti 2020

Av Amisa - 3 augusti 2020 22:50

För några veckor sedan diskuterade jag med en person om mina favoritglasspinnar. Då sa jag att det är synd att Triumfglass så sällan säljs i kiosker nu för tiden, för jag saknar verkligen Ananas Split.

I stan där jag bor säljs det bara GB-glass överallt för Unilever dominerar matmarknaden totalt. Till och med när man reser till ett annat land så ser man att dom säljer exakt samma glassar och det är rätt trist tycker jag.

Men den här veckan så säljer Ica Triumfglass i familjeförpackning, bland dom Ananas Split och ytterligare några andra sorter. Jag slog genast till på ett paket av dessa ljuvliga glassar med vanilj överdraget med ananasis och choklad på toppen. Fräscha och goda!






Namnam, sommaren är räddad!

Av Amisa - 3 augusti 2020 14:37

Megabränder har blivit vanligare i världen i och med den globala uppvärmningen. Senast har vi sett dom i Australien, Sibirien, Portugal och nu i Kalifornien. De skapar sina egna vädersystem och har därför sin egen dynamik, det är därför dom är så oerhört svårsläckta. Nedan följer ett kort inslag som förklarar hur dom fungerar.




 



Att studera bränder är viktigt ur klimatsynpunkt eftersom de har en betydande påverkan på världens samlade utsläpp av växthusgaser, främst koldioxid och bränderna studeras bland annat utifrån rymden. År 2019 var det ännu fler skogsbränder än 2018, även om vi svenskar tänker på 2018 som skogsbrändernas ”stora år”, eftersom det var då Sverige drabbades så hårt.




Se inslaget från Vetenskapens värld på Svt:
Se hur svårstoppade megabrander kan bilda egna vädersystem



Och här ett blogginlägg från Rymdstyrelsen från hösten 2019:

Rekordmånga bränder världen över



Meteorologen om dom många bränderna i Kalifornien:

Därför blir bränderna i Kalifornien allt värre



Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards