Alla inlägg under juli 2020

Av Amisa - 14 juli 2020 22:15

Vår vecka i Misterhults skärgård led mot sitt slut och det var dags att styra kosan hemåt. Som alltid efter lägerveckan så var det strålande väder, soligt och riktigt varmt, men efter ett sista dopp i Östersjöns svala vatten var det dags att packa in sig i bilen och sätta fart norrut. När jag inte har bråttom föredrar jag att åka senvägar hellre än genvägar och därför tänkte jag köra E22:an förbi Västervik och Gamleby och därefter ta av mot Falerum och den vackra Uknadalen, men först behövde vi svänga in i Västervik för att tanka bilen och oss själva. Efter lite kinamat tog vi också en sista promenad i Västerviks centrum.



S:t Petri kyrka.

 


Fattighuset från 1700-talet.

 



S:ta Gertruds kyrka.

 



Det här är Aspagården som är från 1600-talet och den är en av Västerviks äldsta bevarade gårdar.

 



Nu för tiden ligger här en keramikverkstad.

   



Andra gamla fina hus i Västervik.



Sedan svängde vi upp igenom Uknadalen där vi passerade Eds Bruks kyrka......

 


....och ruinen efter gamla Eds Bruks kyrka.

 



Edsbruk består av många byggnader i bruksmiljö som ligger väldigt vackert med en liten å som slingrar sig genom samhället.

 



Längs vår väg passerade vi otaliga sjöar som låg som på ett pärlband.

 



Efter Falerum svängde vi norrut mot Östra Ryd och för ett tag fick vi köra på små grusvägar, innan vi återigen kom in på lite större vägar. Vi passerade den vackra byn Gärdserum där jag aldrig varit tidigare. Byn ligger i ett vackert läge på en kulle straxt ovanför en liten sjö. Här finns många fina gamla hus.


 



Gärdserums kyrka är byggd i nygotisk stil och är ovanlig för att vara en landsortskyrka. Att det smyckats så här fint beror på att trakten varit rik på koppar och en del av dessa pengar gick till att bygga om kyrkan som tidigare var en enkel stavkyrka.

 



Vi upptäckte att vi tyvärr var här på fel dag, för på vardagar bjuder svenska kyrkan på fika här på en vacker plats med utsikt över sjön. Östgötaleden, som är en vandringsled, visar sig gå förbi byn och här skulle jag gärna vilja vandra!

 



En gammal ladugård.

 



I huset rakt fram finns möjligheter för turister att sova över, vilket är väldigt bra om man vandrar här.

 



Jag gillar glasverandan på det här huset och kan tänka mig hur mysigt det skulle vara att sitta och fika där en solig vårdag!

 



Helt plötsligt dök det upp två hjortar precis brevid vägen, men innan jag hunnit stanna bilen och få fram kameran så satte dom fart upp mot skogen men jag lyckades i alla fall få en bild av dom på lite avstånd.

 



Vägen går upp på höga kullar och så ner igen mot sjön.

 



Dom undersköna vyerna avlöser varandra.

 



Och däremellan ligger små fina gårdar mitt ute i skogen.

 



Jag kände för ytterligare ett bad innan vi puttrade på den sista biten hem, så i närheten av Östra Ryd stannade vi till vid en badplats. Min syster parkerade sig under en jättestor ek medan hon väntade på mig.

   



Vid badplatsen fick vi lite sällskap med en pappa och hans tre barn som var där och fiskade och lekte. Den minsta flickan i familjen tyckte att hon skulle "hjälpa" mig med badet, så med sin hink hämtade hon vatten vid den grunda delen och så hällde hon i det vid den djupa delen där jag simmade.

-"Nu får du lite mer vatten att simma i!", sa hon.

Hon var så rar och gullig i sättet, vilken trevlig liten tjej!

 


Av Amisa - 14 juli 2020 17:15

Jag tänkte visa hur vår kyrka på Skeppsgården ser ut. Den ligger i en gammal ombyggd ladugård och är väldigt enkel men vacker och stämningsfull.



 



Jag älskar björkstammarna som finns i inredningen, det ser så somrigt ut.

Här är altaret.

 


Prediksstolen.

 


Altartavlan.

 


Kyrkbänkarna och själva kyrksalen.

 



"Tron verksam genom kärleken" - Ja, det är det vårt församlingsarbete handlar om!

 



Herr Nilsson fick också följa med på lägerveckan.

 



Ha en fin sommardag!

Av Amisa - 14 juli 2020 13:00

Det har blivit en del kajkande i roddbåt och kanot under veckan som gått. Ofta har det varit kav lugnt under morgonen för att sedan blåsa upp på eftermiddagen, då känns det tryggast att sitta i en eka. Att ro gick så där för oss, det var svårt att ta jämna tag med höger och vänster så det fick bli lite extratag med vänster åra då och då och färden gick lite i sick-sack.



 


Men en dag tyckte syrran och jag att det var så lugnt att vi vågade oss ut i en kanot istället, det är vi lite mer vana vid så det gick lite bättre. Vi paddlade ut ur vår vik, mellan några öar och in nästa vik och runt den. På tillbakavägen missade vi öppningen mellan öarna, förmodligen var vi lite längre ut och såg inte den ganska smala öppningen mellan öarna. Vi paddlade och paddlade och kom förbi andra öar, men konstaterade att det inte var där vi åkt igenom tidigare. Till slut tyckte vi att vi nu måste vara alltför långt borta och att vi borde vända, så vi rundade en ö och följde bandet av öar tillbaka på den andra sidan. Efter ett tag hade vi inga öar alls brevid oss på östra sidan, utan vi såg rakt ut mot det öppna havet och jag börja undra om vi skulle komma till Estland eller nåt istället för till Skeppsgården. Men efter ytterligare en stunds paddling fick vi äntligen syn på båthuset och grannhuset i vår vik. Gissa om det kändes bra?


En dag fick vi sms från min bror som sa: "Stackars er, vilket väder ni fick!" Vi tittade förvånat på varandra för vi tyckte inte att det var särskilt synd om oss, för vi har mestadels haft sol, ganska blåsigt, men nästan inget regn. Det var bättre än vi hade förväntat oss då vi kollade prognoserna innan vi åkte iväg. Vi har haft en härlig vecka och min näsa lyser återigen röd som en tomat i ansiktet!

Av Amisa - 14 juli 2020 09:00

Under senaste veckan har det inte blivit så mycket bloggande för internetuppkopplingen var urusel och jag gav snart upp. Jag tror det är nyttigt med lite mediafasta, så det gjorde ingenting, men nu tänkte jag visa lite mer bilder på hur det såg ut i vår Herres hage. Det blev en del promenerande längs småvägar mellan vikarna.



                   

Överallt i dikena växer det vilda björnbär.

         



Undrar om fåglarna sjunger mer eller annorlunda här där trafikbuller nästan saknas helt? Det sägs att fåglar påverkas negativt av oväsen i deras levnadmiljö.


 



Wilhelm Peterson-Berger (1867-1942): ”Intåg i sommarhagen”, från Frösöblomster, (https://youtu.be/dc9TcHzcsVM):



Här är gudagott att vara!

Av Amisa - 13 juli 2020 22:49

Under min vecka i Misterhults skärgård så åkte vi en dag till Oskarshamn. Där blev det besök på Döderhultarens museum, på sjöfartsmuseet och Oskarshamns kyrka.




Träskulpturer på Dödarhultsmuseet, först en auktion.

 

Ett danspar.

Inskrivning i det militära.

    

En kvinna som mjölkar en ko. Jag gillar samspelet mellan kvinnan och kon.

 



Sedan var vi på Sjöfartsmuséet.

 



Och sedan hittade vi en konstutställning om frihet och mångfald, det fanns så mycket fina grejor där och mycket klokskap.


"Mig äger ingen!"
 



"Till dom som vågar tro på morgondagen fast natten är så lång, till glädje, hopp och skratt. Till dom som vågar tro på kärleken fast hatet är så starkt. Till dom som vågar se, som inte låter tysta sig, men säger som det är. Till alla som bygger broar och som släpper in. Till dom som tror att människan kan göra det hon vill."

 



"Var en röst, inte ett eko".

 



"Jag bygger mina murar för hand." Och ofta omedvetet?

 



Och här är muren som någon byggt.

 



"Fast hoppet är en liten sparv, är det ett litet hopp ändå. För sparven kanske får oss att förstå, att människosläktet är en art som trots sin genialitet inte har större rätt än sparven till det vi kallar vår planet".

 


"Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är!"

 


"Det vilda har inga ord".

 


"Jag rear ut min själ". Det har jag nog ofta gjort förr, men tror jag lyckats sluta med det.

 


"Stå aldrig still".

 


"Vill du ha din frihet får du ta den!"

   


"Men ju högre man kom ju mer skilde sig dom som bodde där uppe ifrån dom andra".

 


Och så lite bilder från Oskarhamns kyrka. Det var två personer som spelade väldigt fin musik på orgel och piano.

     

Av Amisa - 7 juli 2020 09:58

Den gångna nattens månbilder. Helt magiskt!

Av Amisa - 7 juli 2020 00:39

Idag har vi hållt till här på Skeppsgården hela dagen. Det har blivit lite bad, tipspromenad, kubbspel och så har vi hittat både körsbär och blåbär. Alltså som en riktig sommar ska vara!

 


 

 

Av Amisa - 7 juli 2020 00:23

Igår var vi ute på utflykt och åkte runt lite i trakten runt Västervik. Vi körde en liten gammal väg där det låg många gamla fina hus och små skogssjöar. Sedan var vi på taizemässa i Törefalls kyrka. En taizemässa är en mässa med korta enkla sånger, tända ljus, kontemplation och inte så mycket prat utan mest känsla.

Efter det åkte vi in till Västervik där vi käkade och såg oss omkring lite i staden. Pippi provade sina vingar, och JA hon kan flyga!

[Bild]

Sedan blev det en liten nattlig meditation i månskenet på bryggan.

[Bild]

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards