Alla inlägg den 20 juli 2020

Av Amisa - 20 juli 2020 20:18

Jag tänker att vi diskuterar alldeles för lite och vi är ofta dåliga på att dela med oss om hur vi tänker om olika saker, vilka problem och eventuella lösningar vi ser på olika frågor. Väldigt ofta gräver vi istället ner oss i skyttegravar och fokuserar på det som skiljer oss åt och delar in oss i VI och DOM, istället för att lyssna på varandra.


Vi står inför många allvarliga samhällsfrågor och för att kunna lösa dom på ett bra sätt behöver vi dela erfarenheter, både om vilka problem som behöver lösas och idéer om hur man kan lösa dom. Jag blir glad när jag ser att såna diskussioner uppstår och när vi kan mötas på ett respektfullt och nyfiket sätt för att ta reda på var vi står i olika frågor!



Problem löser vi bäst tillsammans!

Av Amisa - 20 juli 2020 19:54

Jag såg ett inslag från den brittiska parlamentet men min uppmärksamhet var inte alls på nyheten som berättades, utan istället på tingesten som låg på bordet framför den som talade. Jag har aldrig lagt märke till att det funnits någon sådan sak förut när jag sett bilder från parlamentet. Det ser ut som någon typ av regalie.


Vad är det och när och hur används det? Någon som är allmänbildad och vet?

Jag vill inte dö nyfiken…….




Vad är det som ligger till höger snett framför talaren?

 

Av Amisa - 20 juli 2020 16:46

Vad är meningen med livet? Det är frågan i en programserie där en hel del kända kulturpersonligheter samtalar om kärlek och tro, konsten och döden och allt annat som hör till livet. Oftast reser dom iväg till någon plats som spelat stor roll för  intervjupersonen och i slutet av varje avsnitt får personen och någon slumpvis utvald lokalbo berätta vad dom tror att meningen med livet är.


Jag tycker serien är intressant för man får ta del av olika personers livserfarenheter och hur det format dom som människa. När jag får höra om andra människors erfarenheter så känner jag att min förståelse för andra vidgas och jag kan lära mig att se saker också från andra människors perspektiv.


 

 

Anna Lindman är här i Aten och diskuterar frågan med författaren Theodor Kallifatides.

 

 


Se programmet på SvtPlay:
Meningen med livet




Själv tror jag att meningen med livet är att lära mig att förstå mig själv och andra, att respektera mig själv och andra och kräva respekt tillbaka, att älska och att älskas, samt att kunna be om förlåtelse och förlåta andra. Jag tror också att det är viktigt att ärligt kunna uttrycka vad man tänker och känner, för hur ska andra annars kunna förstå det? Dom flesta av oss är ju inte tankeläsare och missförstånd uppstår så lätt.

 

Kan man dom sakerna så är man nog en ganska väl fungerande person och jag jobbar på att försöka lära mig allt detta, eftersom jag tror det är viktig kunskap för att kunna ha ett bra liv!


Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards