Direktlänk till inlägg 26 maj 2020

Grönt är skönt!

Av Amisa - 26 maj 2020 23:06

Här kommer lite bilder från min kvällspromenad.




Nu blommar syrenerna i alla möjliga färger.

 



Luften är fylld av dofter av både syren och hägg - jag önskar att jag också kunde förmedla doften här!

 



Gräsmattorna är fulla av bellis.

 



Och blodlönnen är vackert vinröd med sitt vackra bladverk.

 



Här är området runt Stadsmuséet och Arbetets museum.

   



Den här byggnaden kallas strykjärnet på grund av sin trekantiga form. Här låg förut textilindustrier och på senare tider var här massaindustri, mitt inne i staden. Senare byggdes en ny fabrik utanför stan för detta ändamål. Industriområdet är nu för tiden istället museum, restauranger, konsert & kongressområde och delar av högskolan har lokaler här.

 



Vattenfall som utnyttjades till industrierna och är anledningen till att Norrköping blev Sveriges svar på Manchester. Här fanns både Yllefabriken, Tuppens bomullsväveri och en tillverkare av blixtlås.




Holmentornet, där lastbilar med massaved körde i skytteltrafik under min barndom. Skönt att den tiden är över!  



Porten i Holmentornet.

 



Och en gammal vacker port.

 



Rönnarna blommar också.

 



Här följer lite bilder från kvarteret Knäppingen. Förr låg dom på en ö mitt i Strömmen, Kvarnholmen. Där fanns ursprungligen en kvarn, men senare leddes vattnet om så att vattnet går på sidan om dessa kvarter. Nu finns här små affärer, restauranger, kaféer och en skola. Bondens marknad brukar också hållas här.

   



I husen runt det här kvarteret producerades förr ett lokalt snus som hette Röda Lacket.

 



Valvet här kallas Schwartzens valv efter någon känd lokal man.

 



Huset i bakgrunden är Louis de Geer konsert & kongress där bland annat vår symfoniorkester håller till.

 



Här är Västgötebacken och husen hör till Stadsmuséet. För länge sedan var dessa kvarter ökända för sitt busliv.

Nu för tiden är här väldigt lugnt.

 



På 1600-talet var ryssarna här i östra delen av Sverige och brände ner så mycket dom kunde. Därför finns inte särskilt många gamla hus bevarade, men det här huset kallas Sista supen och det är från ca 1760. Det sägs att människor som skulle avrättas fick ta sig en sista sup här innan det var dags att säga adjö till livet. Idag är här en glassbar.

 



Och här är Linköpings Universitet, Campus Norrköping. Här har både jag och min dotter utbildat oss.

 



Nu är jag snart hemma och solen är på nedgång för den här dagen!

 


#gröntnorrköping

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards