Alla inlägg under april 2020

Av Amisa - 23 april 2020 13:01

Den här fina vaggsången kanske är något vi behöver för att sova tryggare om natten, så här i Coronatiden?



Patrik Skog, “Earth lullaby”:


https://youtu.be/7Fstn-FZunA


#earthlullaby #patrikskog

Av Amisa - 23 april 2020 13:00

Det är väl en inte så förvånande slutsats som forskare nu gör att områden med mycket luftföroreningar får högre dödstal i covid-19. Om vi redan har skador på våra lungor och luftvägar på grund av luftföroreningar, dålig luft i arbetsmiljön, radon i bostäder eller rökning så får sannolikt viruset lättare fäste i våra kroppar.


Se Svt-inslag om detta:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/luftfororeningar-kan-ligga-bakom-hoga-dodstal-i-covid-19



 


#luftföroreningar

Av Amisa - 22 april 2020 21:29

En vän berättade att det är svårt med lediga dagar, särskilt när det är många lediga dagar som det är under storhelger och på semestern. Hen mår bra av att ha dagliga rutiner med ett inrutat schema av tiden, men under helger är det för lite av det. Det blir svårt att ta sig för med vettiga saker och efteråt blir hen irriterad på sig själv och tänker att tiden bara slösats bort utan att något vettigt blivit gjort, för hen har också höga krav på sig själv.


Sån tur är, så är detta en person som är väldigt klok, som ifrågasätter sina tankar och sina beteenden och som också inser att behovet att hela tiden behöva göra väldigt mycket saker också är ett osunt sätt att undvika att vara med sig själv. När hen får alltför mycket tid att tänka blir det mycket grubblerier om vad som varit, dåliga val som gjorts tidigare i livet och kontakt med minnen och känslor som är smärtsamma. Men vi kan inte fly från oss själva och för att bearbeta dessa jobbiga sår så måste man också ibland, våga vara ihop med dom och tillåta smärtan och minnena att få ta plats ett tag, så att dom sedan kan klinga av och kanske försvinna med tiden. Min vän har nu en idé för en strategi inför semestern: Att skapa ett schema med lite fasta punkter för att få lite struktur på sin tillvaro. Några av punkterna kommer att  vara att göra lite mer aktiva saker medan några punkter blir saker som meditation, där hen också kommer tillbringa en stund med sitt eget inre. En bra kompromiss?




Matisyahu, ”Running Away” (Bob Marley Cover - Acoustic):

https://youtu.be/XTmecBj4NEU


#matisyahu #runawayfromyourself

Av Amisa - 22 april 2020 20:44

Ja, eller i verkligheten har jag tappat bort ett par bultar. Kommer inte ihåg exakt hur många dom var eller precis hur dom såg ut. Längd vore ju till exempel bra att veta, särskilt i händelse att jag behöver försöka köpa nya.



Nej, så här ska den nog inte se ut! Borde istället ha en sån ”mutter” som är cylinderformat med ett skruvhål igenom på tvären.

 



Ja nu undrar ni kanske vad den här virriga människan håller på med. Jag ska skruva ihop en soffa på landet som kommer från dödsboet som vi tömde i februari till mars. Där fanns en nätt liten 2-sitssoffa som jag tänkte att jag kunde ha i gäststugan på landet. Det var så mycket grejor vi forslade bort från lägenheten att jag totalt glömt var bland alla grejor jag gjorde av bultarna. Vanligtvis är jag rätt ordentlig med smådelar och brukar lägga sånt i små plastpåsar som jag tejpar fast i möblerna dom hör ihop med, så att det inte ska komma bort. Men när jag plockade isär soffan hade vi redan tömt alla skåp och lådor på förråden av påsar och tejp och därför landade dom troligtvis i någon påse eller kartong ihop med andra grejor och eftersom min tilltagande ålder börjar göra mig lite smått dement kan jag omöjligtvis komma på var det var.


Ja ja det ordnar sig väl, efter några svordomar brukar jag ju hitta på någon lösning på problemet som uppstått. Den goda nyheten är att sommarvattnet på landet sätts på till helgen, så då blir det lite lättare att sova över där när jag inte behöver släpa med mig vattendunkar. Hoppas bara att det fina vädret håller i sig också! Det blir skönt att kunna sitta i karantän på landet istället för instängd i en lägenhet i stan.

Av Amisa - 22 april 2020 13:46

Inte helt oväntat så gynnar den minskade mänskliga destruktiva aktiviteten dom vilda djuren som finns i vår närhet.


Se SVT-inslag om det:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/se-hur-djurlivet-frodas-under-coronakrisen



 


#ökandedjurliv

Av Amisa - 21 april 2020 16:32

Idag hörde jag på radion att många av Isaac Newtons upptäckter gjordes medan universitetet stängdes under 18 månader, som en följd av att pesten härjade. Newton tyckte inte att det var så jättekul i skolan och att han inte lärde sig så mycket där, så han hade inte så mycket emot att istället få spendera lite tid hemma. Väl hemma så funderade han över mycket och kom på många saker: Tyngdkraften, hur kroppar i rörelse beter sig (vilka faktorer som påverkar) och att ljus består av alla färger.


Isaac funderade inte bara över vetenskap, utan grubblade också mycket över religiösa frågor och bibeltolkningar. Han tyckte inte att det var någon omöjlig motsättning mellan dessa, utan ansåg att naturlagarna han upptäckt bara bekräftade Guds storhet.



 


Tyvärr verkar Isaac ha varit en väldigt ensam person. Hans far dog strax före hans födelse och när mamman gifte om sig när han var liten, så tog hon inte Isaac med sig in i det nya äktenskapet utan som treåring lämnades han istället till sin mormor. Det gjorde att Isaac kände sig sviken av sin mamma och blev hatisk mot henne och hennes nya man. Under hela sitt liv tycks han sedan ha haft svårt med relationerna till andra människor. Han levde ensam ända till sin död, hade få vänner och blev osams med kollegor och andra vetenskapsmän. Bland annat så tackade han nej till ordförandeplatsen i The Royal Society för att han inte gillade den dåvarande ordförande, men senare när denne dött så blev han till sist ändå ordförande.


Men precis i slutet på hans liv så verkar något ha förändrats för då skrev han en text, ett slags mänskligt och vetenskapligt testamente, som han sig lämnade efter sig till omvärlden. Där visade han helt plötsligt upp en ny ödmjuk sida av sig själv, som inte funnits tidigare.



Läs mer om Isaac Newton:
https://popularhistoria.se/teknik/uppfinningar/uppfinnare/geniet-newton



Intressant detta att han satt i sin ensamhet och kom underfund med allt detta! Man undrar ju vilka liknande effekter Coronan kan ha på vår nutid i form av nya vetenskapliga upptäckter, uppfinningar eller kreativa användningssätt av redan etablerad kunskap? Kanske kommer vi få många anledningar att häpna?



Tidigare blogginlägg som anknyter till relationstemat:
Har du svårt att fungera i nära relationer?


#isaacnewton #pestochvetenskap

Av Amisa - 21 april 2020 16:30

Liria Ortiz, Nyorientering? Vad har du ”parkerat” i ditt libro?:


https://youtu.be/jpm88WyBJ8s

Av Amisa - 21 april 2020 12:03

Och den senaste prognosen är nu att strömmen ska vara tillbaka 28:e april kl 20! Är det en felskrivning eller vad händer???


Uppdatering:
Jo, strömmen kom lyckligtvis tillbaka strax efter jag skrev det här. Nu har jag blandat ljus och mörk tvätt i en maskin för att hinna färdigt till klockan 14. Jag hoppas att min ljusa tvätt inte kommer ut med någon konstig färg. Jag kommer ihåg någon gång när en röd tröja av misstag hamnat ihop med den ljusa tvätten och det mesta var rosa och färgglatt efteråt.

  


Det är konstigt hur Coronan påverkar oss. Förut hade jag tänkt att det omöjligtvis skulle kunna vara strömavbrott i en vecka, men nu känns till och med det möjligt. Man skulle ju kunna tänka sig att det behövs någon ovanlig reservdel och att det är svårt att få fram den fort pga alla stängda gränser och nerstängd tillverkningsindustri.


Jag förstår inte heller varför EON uppger en preliminär tid för när felet ska vara fixat när den uppenbarligen inte alls är verklighetsförankrad. Då är det väl bättre att dom inte lämnar någon uppgift om när dom tror att felet ska vara åtgärdat?


Men nu är jag glad igen och det är ju bra!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards