Alla inlägg under april 2020

Av Amisa - 24 april 2020 22:14

Inatt ska jag sova över på Klefsta Gård öster om Linköping. Här finns ett jättetrevligt B&B och man kan även köpa måltider här.

Jag hade turen att bli uppgraderad och få ett finare rum än det jag hade betalat för. Faktum är att jag har ett helt hus för mig själv.

Och här är mitt rum och jag fick själv välja vilket rum jag ville ha. Jag kunde ha tagit ett dubbelrum, men tänker att det är onödigt att ge dom så mycket städjobb för bara en natt.

I det här huset finns både rum och så en restaurant på baksidan.

Jag tänker att det är konstigt att inte fler personer satt sig i karantän här. Här finns ingen trängsel alls, så risken att smittas av Corona måste vara obefintlig här?

Det är en äldre dam som driver stället och just nu är också hennes dotter här och hjälper henne. Dom gör mig sällskap vid middagen och vi har så intressanta diskussioner.

Vi pratar om heliga Birgitta och vad som hände med Sveriges styre på 1300-talet, hur man skulle kunna utveckla besöksnäringen runt detta för att utveckla vandringsleden här, vi pratar om Martin Luther King, Nelson Mandela, Malala, Greta och Gandhi. Jag blir nyfiken på vad dottern jobbar med och får reda på att hon är diplomat i Warszawa. Hon berättar en massa spännande saker om hur Warzawa såg ut efter kriget, om kyrkans ställning förr och nu och så har hon besökt Auswitch tillsammans med ett gäng överlevare från koncentrationslägren.

Tänka sig, att jag tänkte att jag på den här vandringen nog skulle bli ganska ensammen, och så blev det ett så här fantastiskt möte istället, med två väldigt intressanta och skärpta kvinnor istället!

Det är fint att bara få ta emot det oväntade som ibland kommer till mig på mystiska sätt!!!

Av Amisa - 24 april 2020 21:38

Vid nio tiden började jag min vandring från Västra Husby dit jag tagit bussen.

Så himla passande att det första jag sprang på under min pilgrimsvandring var en reklam för Svenska Kyrkan.

Strax därefter varningsskyltar för vildsvin.
Hualigen, måtte jag inte springa på en flock av dom!

Man ser spår efter dom överallt i skogen. Dom har grävt runt ordentligt i marken.

Och här är det alldeles gult av gullvivor.

Hylinge slott, nära Västra Husby.

Överallt finns väldigt mycket blommande slånbärsbuskar. nam-nam, det kan bli jättegod slånbärssaft eller likör till hösten.

Gårdeby Kyrka. Den ser riktigt gammal ut!

Det känns lite som Bullerbyn, massor av röda hus, lite skog och några fält.

Och vilken vacker gammal dörr!

Och sedan går jag en ganska lång stund inne i skogen. Här finns nästan inga hus.

Två vårystra hästar är ute i hagen och galopperar av sig lite. Men vad har den på fötterna? Något slags hovskydd?

Jag passerar livslinjen. Vad betyder den här skylten egentligen? Ska fråga kompisen som bott i närheten här, kanske hon vet något?

Och en väldigt gammal maskin. Kan det vara ett mobilt sågverk?

Efter att ha vandrat i fem timmar, ser jag plötsligt en pil som visar vägen för Birgitta leden. Konstigt, varför fanns inga pilar förut då när jag råkade gå fel i en korsning och vandrade 3 km extra i onödan?

En sällskaplig katt slår följe med mig för en stund

Det är väldigt fint kulturlandskap här: Stora ekbackar, ängar för beten och sjöar passeras.

Och till slut är jag äntligen framme! Jag är helt urslut, fötterna värker och jag har fått skoskav av mina nya kängor och benen är helt stumma.
Inatt ska jag sova gott!

God natt!!!

Av Amisa - 24 april 2020 20:56

Här kommer lite bilder som jag tog för några dagar sedan. Våren har verkligen kommit!


Här ett magnifikt magnolia träd:

Dom stora träden har den där alldeles speciella gröna färgen, dom bara har dom allra första dagarna efter att bladen börjat slå ut.

Även en del äppelträd har börjat blomma.

Av Amisa - 24 april 2020 12:00

Klarsyn

Vad är sanning?



Såsom döende längtar, så längtar jag efter dig.




Reflektion
Livet är som en vandring utan karta. Du kan inte göra annat än att
gå framåt. Vad som döljer sig bakom nästa krök får framtiden utvisa.
Det enda som är säkert är att du inte vandrar ensam. Vid din sida
går Gud troget. Om du lyssnar noga så visar Gud dig vägen hem.


Heliga Birgittas 2:a Bön

Jesus, Du som är Änglarnas sanna frihet, Paradisets välbehag, påminn Dig de omänskliga prövningar som Du fick uthärda när Dina fiender omringade Dig som ilskna lejon. Påminn Dig de otaliga förolämpningar, spott, slag, sönderrivningar och andra grymheter som aldrig någon hört talas om, och hur soldaterna plågade Dig efter behag. När jag begrundar dessa plågor och förolämpande ord, bönfaller jag Dig, min Frälsare, att befria mig från alla mina ovänner, synliga och osynliga, och att ta mig under Ditt beskydd till fullkomlig och evig frälsning.

 

Amen

Av Amisa - 24 april 2020 08:00

I samband med pilgrimsvandringen har jag sammanställt lite reflektioner och böner som jag hittat och som har med Birgittavandringen att göra. Jag tror att frågorna i början av inläggen kan vara intressanta även för människor som inte anser sig vara så religiösa, eftersom det är frågor av existensiell karaktär som dom flesta mår bra av att fundera på. Om jag har tid och ork så kommer jag också att dela med mig av lite tankar som dyker upp längs vägen och bilder från vandringen.

 

 

Kallelse
Vart är du på väg?


O Herre, kom snart och lys upp natten.

 


Reflektion
Du är kallad av Gud att vara den du djupast sett är. Inte någon annan.
Du behövs här på vår jord med just dina gåvor. Tänk om du lät
dina förmågor bestämma vad du skulle göra. Vilken riktning skulle
ditt liv ta då?



Heliga Birgittas 1:a Bön

Jesus Kristus, Du eviga godhet för dem som älskar Dig, glädje som övergår all glädje och vad vi kan längta efter. Du, frälsning och hopp för alla syndare. Du som har visat att Du inte har större önskan än att vara kvar hos oss. När tiden var inne antog Du även mänsklig natur till tidens ände av kärlek till alla människor. Påminn Dig det lidande Du har uthärdat från det ögonblick då Du avlades, särskilt under Ditt lidande och död såsom det var bestämt och förordnat från evighet i den gudomliga planen. Påminn Dig, Herre, att Du gav Dina lärjungar Din Heliga Kropp och Ditt dyrbara Blod under den sista måltiden med dem sedan Du tvättat deras fötter, och att medan Du vid samma tillfälle ömt tröstade dem, förutsade Ditt kommande lidande. Påminn Dig den förtvivlan och bitterhet som Du erfor i Din själ när Du själv bar vittnesbörd genom att säga: ”Min själ är bedrövad intill döden.” Påminn Dig all rädsla, ångest och pina som Din svaga Kropp fick genomlida under den högtidliga påsktiden före Ditt Offer på Korset. Kom ihåg hur Du efter att ha bett tre gånger, badade i svett och blod, hur Du blivit förrådd av Judas, Din lärjunge, Arresterad av människor från ett folk som Du hade utvalt och upphöjt, anklagad av falska vittnen, orättfärdigt dömd av tre domare medan Du ännu var ung. Påminn Dig hur Du avkläddes Din mantel och i stället kläddes i löjets klädnad, hur Ditt ansikte och Dina ögon var förbundna, hur Du blev torterad och krönt med törnen, fick en stav i Dina händer, och den våldsamhet som Du blev slagen med, bunden vid en pelare, hur Du blev överöst med skymfningar och grymheter. Låt mig, som vill ära alla dessa smärtor och lidanden som Du fick uthärda före Ditt lidande på Korset började, innan jag dör få en sann ånger, avlägga en uppriktig och fullständig bikt, förtjänstfullt gottgöra och bli befriad från alla mina synder.

 

Amen

Av Amisa - 23 april 2020 21:03

Imorgon ska jag ge mig iväg på pilgrimsvandring till Vadstena. Det känns spännande att återigen få ge mig iväg på vandring för jag mår så bra av att vistas mycket ute och det är så kontemplativt att vandra. Inför vandringen har jag letat efter lite fakta om Heliga Birgitta och här nedan finns lite länkar om ni också är intresserade att veta lite mer.



 



Tre 30-minuters TV-program om Heliga Birgitta (både ur religiös synvinkel, men också mycket historiska fakta om Sverige och Europa på 1300-talet):
https://www.oppetarkiv.se/video/1561396/heliga-birgitta-avsnitt-1-av-3


Jättebra material från en kyrka, med reflektioner och böner för vägen:
https://www.svenskakyrkan.se/filer/Vandringsst%c3%b6d%20webb.pdf


Info från Birgittaordern:
http://www.societasbirgittae.org/boner/

http://www.societasbirgittae.org/hymner/

http://www.societasbirgittae.org/uppenbarelserna/


Svenska kyrkan bön:
https://blogg.svenskakyrkan.se/vandravagen/2015/04/17/fredagsbon-med-den-heliga-birgitta/


Heliga Birgittas femton böner till den lidande Kristus (Det här har jag letat efter, hörde om det från en amerikanska som hade bönerna i en bok när hon vandrade i Spanien – Jag tyckte nästan det var lite skämmigt att jag aldrig ens hört talas om dom, trots att jag bor i närheten av Vadstena):
http://birgittasystrarna.se/index/subview/MTc=/Mg==


Pilgrimscentrum i Vadstena:
https://www.pilgrimscentrum.se/


#heligabirgitta

Av Amisa - 23 april 2020 18:06

Social distansering.



Följande dikt fick jag på mejl från en vän, som fått det av en vän, som fått det.....ja ni fattar.
Det är en dikt som handlar om livet under Coronan.



Corona Poetry


"I'm normally a social girl
I love to meet my mates
But lately with the virus here
We can't go out the gates.

 

You see, we are the 'oldies' now
We need to stay inside
If they haven't seen us for a while
They'll think we've upped and died.

They'll never know the things we did
Before we got this old
There wasn't any Facebook
So not everything was told.

We may seem sweet old ladies
Who would never be uncouth
But we grew up in the 60s -
If you only knew the truth!

There was sex and drugs and rock 'n roll
The pill and miniskirts
We smoked, we drank, we partied
And were quite outrageous flirts.

Then we settled down, got married
And turned into someone's mum,
Somebody's wife, then nana,
Who on earth did we become?

We didn't mind the change of pace
Because our lives were full
But to bury us before we're dead
Is like a red rag to a bull!

So here you find me stuck inside
For 4 weeks, maybe more
I finally found myself again
Then I had to close the door!

It didnt really bother me
I'd while away the hour
I'd bake for all the family
But I've got no bloody flour!

Now Netflix is just wonderful
I like a gutsy thriller
I'm swooning over Idris
Or some random sexy killer.

At least I've got a stash of booze
For when I'm being idle
There's wine and whiskey, even gin
If I'm feeling suicidal!

So let's all drink to lockdown
To recovery and health
And hope this bloody virus
Doesn't decimate our wealth.

We'll all get through the crisis
And be back to join our mates
Just hoping I'm not far too wide
To fit through the flaming gates!”

By Jan Beaumont, Auckland NZ
Artist unknown

 

 

 

Av Amisa - 23 april 2020 13:04

Orden kommer från en dikt av Tranströmer som jag hörde idag på radion, men dom här orden är inte nya för mig. Det här är exakt samma budskap som också jag fick när jag mötte den högre makten på allvar den allra första gången, när jag verkligen förstod att den existerar. Innan det hade jag varit ateist i 54 år……..Jag känner att orden säger mig att jag ska vara stolt och glad över den jag är, att jag är älskad för den jag är trots mina fel och brister.


Ett annat budskap i dikten är att man aldrig blir färdig med sig själv. Vi har alla så mycket i vårt ”omedvetna jag” att vi nog får fortsätta att gräva i hela vårt liv för att få fler och fler pusselbitar av vilka vi är att falla på plats, så att vi kan förstå oss själva bättre. Det ger mig motivation att vilja jobba med mina fel och brister och att försöka göra goda val i livet.



En ung Tranströmer.

 


Folkets dikt på Sveriges Radio, “Romanska bågar” av Tomas Tranströmer:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1497601


#duärälskad #varstolt

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards