Alla inlägg under mars 2020

Av Amisa - 15 mars 2020 12:48

Katarina kyrka vägrar låta sig nedslås av rädsla för Coronavirus och har idag istället gjort en webbgudstjänst som handlar om hur vi kan hantera vår rädsla och istället finna ljus, hopp och tillit till att allt ska ordna sig till det bästa.



Webbgudstjänst från Katarina kyrka i Stockholm:


https://youtu.be/DIgwxqbL0Bw



#hopp #tro #tillit

Av Amisa - 14 mars 2020 22:00

Just nu håller jag på att läsa en väldigt intressant bok om affektfokuserad psykodynamisk terapi. Där menar man att de flesta av klientens problem kommer från konflikter och rädslor kopplade till personens känslor. Man anser också att klienten kan ha fobi för sina egna känslor – en s.k affektfobi. Den kan vara såväl omedveten som medveten och se ut på många olika sätt.


Affektfobin kan t.ex ta sig uttryck som att inte våga gråta av rädsla att inte kunna sluta, att inte våga visa ilska av rädsla för att känna sig skyldig, rädd eller ovärdig, att inte våga släppa in andra i sitt liv trots att man känner sig isolerad och ensam av rädsla för att bli sårad så som man blivit tidigare i sitt liv.



 


Affektfobier kan behandlas som vilken fobi som helst genom exponering med responsprevention. Klienten uppmuntras då att gradvis närma sig de känslor denne normalt undviker, utan att använda så kallade hämmande affekter, som till exempel skuld, skam eller smärta. Målet är att hjälpa personen att möta och tolerera sina känslor samt få nya perspektiv på dom.



Mer info:
https://psykodynamiskt.nu/?p=1654


#affektfobi

Av Amisa - 14 mars 2020 12:45

Ja nu tror ni nog att jag är helt galen, men precis som jag brukar säga så kommer jobbiga prövningar även med någon slags välsignelse när vi väl tagit oss igenom det svåra. Sent igår kväll dök det upp en video i mitt YT-flöde av San som är ett kanadensiskt medium. Hon har alltid fina budskap att förmedla från den högre makten och denna video som riktar sig mot oss alla är inget undantag.


I början känner många stor oro och kanske även ångest som dom har svårt att hantera, men senare kommer även positiva saker hända med oss. Vi behöver lyssna på vad våra myndigheter och experter säger, men sedan lämna över den oro vi känner till den högre makten (oavsett om du kallar den för Gud, Allah, ödet, Universum) för vår oro är mest kontraproduktiv och ger oss tunnelseende. Vi blir bättre problemlösare då vi kan hålla oss lugna och balanserade, håller hoppet uppe och samarbetar för att lösa dom problem som vi faktiskt kan och behöver lösa. San pratar i videon om italienare som står på balkonger och i fönster och sjunger tillsammans, för att det får dom att känna hopp och tillit till att allt kommer lösa sig snart.



Här en länk om det:
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/14/italians-sing-patriotic-songs-from-their-balconies-during-coronavirus-lockdown



Och här en video som visar det:


https://youtu.be/x_rLw6SCSmE



Hon pratar om dom goda effekter som oväntat uppstår som en bieffekt av den globala Corona-smittan. Kriser får människor att samarbeta och stötta varandra och att vi tvingas att stanna i enskildhet gör att vi får mer tid till att reflektera över våra liv och det ökar vår medvetenhet. Många kommer börja omvärdera sina livsval och vad som egentligen är viktigt i livet.



Och just när jag kollade Sans video så skickade min dotter en bild på det här meddelandet som en av hennes grannar lagt i allas brevlådor:

 




Och här är Sans tarotläsning som är för alla som känner sig manade att titta på den, man blir varm och glad av den:


https://youtu.be/zH_GACJQTfI



#lämnaöverdinoro #hjälpvarandra

Av Amisa - 13 mars 2020 10:41

Min kompis och jag har beslutat att vi kommer gå ledarutbildningen för Livsstegen i slutet på april. Trots att Sverige är ett välmående land rent ekonomiskt, så är det djupt oroande att den psykiska och andliga nöden i vårt samhälle är så omfattande och bara verkar växa med tiden. Därför behöver vi som troende vara med och vända den negativa utvecklingen och bidra till att ett friskare samhälle kan växa fram. Vi känner oss helt enkelt kallade att göra det här nu, att tiden är inne att detta också bör kunna erbjudas människor i vår stad och vårt län.



 


Det fina med Livsstegen som jag ser det är att man lär ut ett sätt för människor att själva jobba med sin psykiska hälsa och när man väl lärt sig metoden kan man antingen göra det på egen hand eller fortsätta gå i en Livsstegen-grupp ytterligare ett tag om man behöver det. En annan fin sak med Livsstegen är att sedan den första gruppen startades i Stockholm 2012 så har den spridit sig som ringar på vattnet och i slutet av år 2018 fanns det ca 100 grupper som drevs av 40 församlingar över hela Sverige. Det hade då också spridit sig till Norge och Finland. Vem vet, i framtiden kanske idén om ett 12-stegsprogram för "normalstörda personer" sprider sig över stora delar av världen? Eller kanske det redan finns liknande initiativ i andra länder? Vänner jag har i USA och Kanada har varit väldigt positiva då jag berättade för dem om Livsstegen.


#livsstegen #självhjälpsgrupp

Av Amisa - 13 mars 2020 10:39

I helgen skulle jag ha åkt på musikkonferens i Linköping och ägnat helgen åt att sjunga, men tyvärr har eventet blivit framflyttat på obestämd tid. Ja, jag tror väl inte att jag behöver nämna varför?


Jag har svårt att förstå hysterin, för om det är så stor risk att vistas 500 personer på en plats så borde väl i så fall alla större skolor och arbetsplatser stängas ned, vilket dom inte gjorts? Eller varuhus (allt utom matbutiker och apotek som är livsnödvändiga), gallerior, flygplatser, tågstationer och så vidare. Men av någon märklig anledning är det tydligen mindre farligt att träffa 500 personer där? Eller???


Detta är ett fullständigt inkonsekvent och meningslöst beslut!



#inkonsekventabeslut #meningslösabeslut

Av Amisa - 12 mars 2020 23:45

Följande citat hittade jag på Emanuel Bratts Facebooksida. Han är en av ledarna på Apg29 som är en utbildning inom missionsverksamhet i Equmeniakyrkan. Jag gillar också det här citatet för det stämmer väl överens med hur även jag uppfattar Gud.



"Gud älskar dig precis som du är,

men han älskar dig för mycket

för att lämna dig i det skicket"

 

 

 

 

 

Kanske folk just i dessa dagar behöver bli lite extra påminda om det?

 


#Gudskärlek

Av Amisa - 11 mars 2020 20:30

Nu jobbar jag på det fjärde steget i 12-stegsprogrammet och det handlar om att göra en självrannsakan, för att se vilka svagheter och styrkor man har. Det handlar också om överlevnadsstrategier man lärt sig redan som barn och som man fortfarande använder sig av som vuxen. Jag tror att många skulle ha glädje av att göra detta arbete för att lära känna sig själva bättre, mycket av detta är saker vi gör varje dag och som vi ofta inte alls är medvetna om.



 



Här följer exempel på problembeteenden vi kan dras med som ger en försämrad psykisk hälsa:

 

Förbittring – Gör att vi slår tillbaka, blir arga eller sura, känner oss kränkta, sårade, utanför eller mindervärdiga.


Rädsla – Gör att vi känner oss hotade, förväntar oss motgångar, upplever oss som avvisade, kämpar för att överleva och stretar emot förändringar.


Förträngd eller missriktad vrede – Gör att vi upplever förbittring, depression, ångest, självömkan, svartsjuka och stress.


Att söka bekräftelse – Gör att vi försöker vara andra till lags, känner oss ovärdiga, är rädda att misslyckas, bortser från våra egna behov, är rädda för kritik och lider av dålig självkänsla.


Omhändertagande – Gör att vi kan vara oerhört ansvarsmedvetna, ignorerar våra egna behov, förlorar vår egen identitet, blir medberoende, känner oss oumbärliga och tvingade att rädda andra.


Kontroll – Gör att vi blir rädda för att misslyckas, manipulerar andra, saknar tillit, överreagerar på förändringar, är dömande, intoleranta och stelbenta i vårt tankesätt.


Rädsla för att bli övergiven – Gör att vi känner oss osäkra och avvisade, oroar oss i onödan, blir medberoende, tar hand om andra, försöker att på alla sätt undvika ensamhet.


Rädsla för auktoriteter – Gör att vi jämför oss med andra, tar saker personligt, reagerar istället för att agera, är arroganta, känner oss otillräckliga och rädda för att avvisas.


Förträngda känslor – Gör att vi kan vara ovilliga att prata, har vanföreställningar, har svårt för relationer, är omedvetna om vårt känsloliv, blir sjuka och deprimerade.


Bristande ansvarskänsla – Gör att vi känner oss utanför eller som ett offer, framstår som likgiltiga, är improduktiva och förväntar oss att andra ska ta hand om oss.


Isolering – Gör att vi känner rädsla för att bli avvisade, skjuter upp saker och ting, ser oss själva som annorlunda och avvikande, blir blyga och försagda, känner oss ensamma eller besegrade.


Låg självaktning – Gör att vi vill rädda eller behaga andra, känner oss otillräckliga och får en negativ bild av oss själva, är rädda att misslyckas, får svårt att hävda oss och isolerar oss från andra.


Överutvecklad ansvarskänsla – Gör att vi tar allting för allvarligt, överpresterar, manipulerar andra, har en falsk stolthet, blir perfektionister och framstår som fyrkantiga.


Felaktigt uttryckt sexualitet – Gör att vi blir frigida eller impotenta, blir liderliga, förför andra, tappar vår känsla för moral, undviker närhet, känner skuld och skam.



Och så våra goda karaktärsdrag inom följande områden:

Känslomässiga, andliga, relationsmässiga, moraliska, intellektuella samt förmåga att ta hand om och stödja sig själv.

 


Vågar du rannsaka dig själv?


#självrannsakan #livsstegen

Av Amisa - 10 mars 2020 14:37

I livsstegen jobbar vi inte bara med dom tolv stegen och frågor runt dom, varje deltagare ska också berätta om sitt liv vid något tillfälle. Nu börjar det snart bli dags för mig att berätta om mitt liv, så jag behöver fundera på vad jag villa dela med mig av. Jag börjar närma mig 60, så ni förstår att då har det hunnit hända en hel del i mitt liv av både bra och dåliga saker.


Man brukar säga att det är när man får berätta om sitt liv som man blir till, för många människor går igenom ett helt liv utan att någonsin berätta för någon, inte ens sin partner, om sina innersta rädslor, önskningar, hur man egentligen känner sig och vilka livserfarenheter man bär med sig, ja kort och gått vem man innerst inne är. Vågar man inte visa vem man är så känner man sig inte heller sedd och accepterad för den man är.


Så nu behöver jag rannsaka mig själv lite och fundera över vilka händelser, goda och dåliga som format mig till den jag är. Vad kan jag berätta om mig som kan bidra till mitt läkande och vad kan vara värdefullt för andra att höra? Ofta känner vi igen vissa saker från varandras liv och att höra andra berätta om det startar också en process med tankar och reflektioner i oss. Vi upptäcker också mönster i hur vi upplevt att andra begått oförätter mot oss, men att vi i vårt omedvetna tillstånd också senare begått liknande oförätter mot andra. Alla dessa tankar skapar en förståelse för vad som skett och en vilja att förlåta såväl andra som oss själva för det som gått fel i våra relationer. Vi kan inte ändra på det som redan skett, men vi kan ändra vårt sätt att se på det. Vi kan be om förlåtelse och ge förlåtelse till andra och se till att vi i framtiden tar ansvar för att fungera på ett bättre sätt gentemot andra!



Här en video med vacker sång från en Sinnesromässa:


https://youtu.be/_jDYmfAX1ZY



#livsstegen #livsberättelse #förlåtelse

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards