Alla inlägg under mars 2020

Av Amisa - 22 mars 2020 12:20

Igår och idag håller jag på med nedtrappning av mat inför fastan som jag ska börja med imorgon. Idag innebär det att jag ska äta en mindre portion än vad jag brukar, avstå från kött, bröd, kaffe och svart te. Jag är vegetarian och brukar inte äta kött och dricker heller inte kaffe, så idag blir det inte så stor skillnad mot hur jag brukar äta.  När jag planerade min fasta för någon månad sedan så var jag lite orolig över hur jag skulle få in min fasta mellan alla aktiviteter och evenemang jag skulle delta i under mars, men i och med Coronasmittan så har allt det ställts in och jag kan fasta i lugn och ro.


Jag har varit och köpt grönsaks- och fruktjuicer, örtte och svampbuljong som jag ska leva på under min fasta. Jag tycker svampbuljongen har godare smak än grönsaksbuljong och vad det gäller örtte så gillar jag Pukka och Yogi bäst. Teerna jag har köpt nu innehåller bland annat kardemumma, fänkål och anis och är jättegoda.

Och imorgon är det dags och jag känner mig väldigt peppad!



Grönsaks- och fruktjuicer från Kiviks musteri och Friggs och svampbuljong.

 



Och så lite Pukka-te.

 


#fasta

Av Amisa - 21 mars 2020 20:42

Nu finns en diskussion bland miljöforskare om att dom minskade miljöföroreningarna i Italien och Kina till följd av den minskade aktiviteten i områden drabbade av Coronaviruset nu räddar liv, kanske tom fler än antalet som dör av Corona-viruset. Det man mätt är halten av kvävedioxider och den föroreningen irriterar luftvägar och slemhinnor och kan vara livsfarligt för människor med hjärt- och lungsjukdomar. Varje år dör många miljoner människor i förtid pga luftföroreningar i deras närmiljö och detta drabbar främst äldre människor, liksom fallet är med Corona-viruset.



Svt-inslag om detta:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sjunkande-halter-av-luftfororeningar-kan-radda-fler-liv-an-coronaviruset-tar



Det är intressant att människor är så stressade av den akuta pågående pandemin, samtidigt som många negligerar riskerna med den dåliga miljö som vi själva medverkar till att orsaka genom vårt sätt att leva, resa och konsumera varor som om vi hade flera jordklot att förbruka. Vad händer den dagen då vi kommer till tröskeleffekten och det inte längre finns någon möjlighet för oss att styra tillbaka situationen till ett tryggare läge igen? När torka, bränder, översvämningar och höjning av havsnivån blir vardag, när golfströmmen slutar upp att cirkulera med oväntade klimatförändringar som följd och djur och växtarter dör ut.


Med pandemin kan vi förmodligen hoppas att läget kommer vara förbättrat om ett kvartal eller ett halvår, men om vi passerat tröskeln för vad miljön tål så är det antagligen kört för dom närmaste generationerna dvs våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn, ja under väldigt lång tid framåt. Är det inte dags att vi bryr oss om vad vi överlämnar till kommande generationer och tar ansvar för den allvarliga situationen som vi varit med om att skapa?


På en annan blogg (Vaxmanns) såg jag denna video med delfiner och svanar som nu finns i Venedig efter att lagunen har blivit mycket lugnare och vattnet klarare. Den visar att naturen ännu har en enorm självläkande kraft, men vi behöver vara med och se till att den får rätt förutsättningar för att klara av att läkas. Ännu är det inte för sent!



https://youtu.be/7Msyjxn-7GM



Tidigare blogginlägg på samma tema:

Härligt att bo vid floden?

Så stor roll spelar en halv grad mer

Du och jag har möjligheten att göra skillnad

Lever vi under tomhetens välde?

Prövningens framsida

Det fina som kommer från Corona

När ska vi bli klokare?



#miljönläker #delfiner

Av Amisa - 21 mars 2020 14:18

Jag gillar filmen om gruvarbetarsonen Billy Elliot som längtar efter att få dansa trots att människorna i hans familj och samhället runt omkring tycker att det är jättefjantigt med en kille som dansar, dom tycker att han istället borde syssla med boxning. Det är inte lätt för en ung person att gå emot sin egen familj men Billy vägrar ge upp sin dröm, han följer sitt hjärta och dansar vidare i alla fall.


Jag älskar scenen när hela hans kropp gör uppror trots att han försöker behärska sig och han drabbas av spasmiska ryckningar som sedan övergår i någon slags dansfeber. Kroppens längtan efter att få sprattla och skutta runt är som en urkraft som inte går att stoppa.



Billy Elliot dansar till "I love to Boogie" med T Rex:


https://youtu.be/BGg1k4OEqGo

 


#billyelliot #följditthjärta

Av Amisa - 21 mars 2020 14:16

Vi kan själva styra hur vi låter yttre händelser påverka vår inre upplevelse och balans. Själv vägrar jag att hänge mig åt oro och grubblande trots Coronatider.



Nik Kershaw, "I Won't Let The Sun Go Down On Me":


https://youtu.be/9c-P7BTvmQ0


#inreharmoni

Av Amisa - 20 mars 2020 13:20

Nu när jag ägnar ovanligt mycket tid i min ensamhet hemma så får jag istället ägna mig åt att drömma mig bort i tankarna.




Här ett fint avsnitt om vandring på Via Francigena i bergen i Toscana (berg, skogar, åar, pittoreska byar) med Efron:

https://youtu.be/dx2ABt0m8gA


#vandring #viafrancigena #drömmermigbort

Av Amisa - 19 mars 2020 18:17

Just nu håller vi i kören på med att träna på ”Livin’ on a prayer” och jag tror bestämt att där finns ett budskap till oss alla?




Bon Jovi, ”Livin’ on a prayer”:


https://youtu.be/fDjhZva-6LE




Vi tränar också på den här låten.....

   


#bonjovi #werehalfwaythere

Av Amisa - 19 mars 2020 13:17

Dessa kloka ord kommer från Dagny Carlsson, allas våran favoritbloggerska. Att inte oroa sig för vad som skulle kunna tänkas hända imorgon, nästa vecka eller dylikt är en bra strategi om man vill bli gammal och dessutom ha ett gott liv som Dagny, 107 år gammal.



Läs mer i denna artikel:
Dagny 107 om coronakrisen: "Ska jag dö så gör jag det"



 



Och här är Dagny Carlssons blogg:
http://www.123minsida.se/Bojan/


#dagnycarlsson

Av Amisa - 19 mars 2020 13:03

Jo, en gemensam idé som binder samman religion, psykologi (ACT – Acceptance and Commitment Therapy - vidareutvecklingen av KBT) och 12-stegsprogrammet (steg 3) är att om vi kan acceptera och överlämna situationer som vi står maktlösa inför, till den högre makten (Gud, Allah, Buddha, Universum, Moder Gaia, Moder Jord, Ödet, experterna eller vad du än kallar den/dom som du sätter din tillit till) så blir det mycket lättare för oss att hantera vår oro och ångest. Vågar du sätta din tillit till att allt kommer ordna sig utan din kontroll så klarar du kriser som Corona-krisen mycket lättare.


Det enda förnuftiga du kan göra just nu är att överlämna dig i den högre maktens händer (vad det än är för dig) och lita på att problemet blir löst på ett bra sätt utan dig. Även om det är läskigt att inte veta något om framtiden, så ha tillit till att det kommer en lösning som kanske tom är bättre för planeten och för oss än vad läget varit tidigare.  Kanske vi slipper att lika ofta behöva uppleva pandemier, torka, bränder, invasioner av skadedjur, översvämningar och jordbävningar. Ägna dig istället åt något som får dig på bra humör t ex ta en skogspromenad, en cykeltur, läs en bra bok, lyssna på din favoritmusik eller kolla på en kul film så att du blir balanserad och lugn.



Dom första 3 stegen i 12-stegsprogrammen

 

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför situationen – att våra liv hade blivit ohanterliga.

2. Vi kom till tro att en kraft större än vi själva kunde återge oss mental hälsa.

3. Vi beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till den högre maktens omsorg, sådan som vi uppfattade den.

 


Tycker ni inte att spridningen av Corona-viruset påminner väldigt mycket om en sådan situation som beskrivs i steg 1? En situation som dom flesta av oss är maktlösa inför. Det är bättre att vi ägnar vår energi åt sådant som vi kan påverka istället: hur vi transporterar oss, vad vi väljer att äta och att konsumera varor på ett mer hållbart sätt.




Eller precis som Sinnesrobönen säger:    



Ta ansvar för det du kan påverka och sluta oroa dig för det du ändå inte kan påverka och känn tacksamhet för dom fina saker du har i livet! Unna dig själv lite sinnesro!


#sinnesro

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards