Direktlänk till inlägg 29 mars 2020

Kvällspromenad

Av Amisa - 29 mars 2020 20:43

Jag blev så glad när jag kom ihåg att de idag skulle vara ljust ute ytterligare en timme. Alltså var det inte för sent att gå ut på promenad trots att klockan redan passerat fem på eftermiddagen! Så jag gav mig ut på en sväng i mitt närområde.



Här passerar jag över Strömmen och i bakgrunden syns Rådhuset.

 



Färgargården som är ett friluftsmuseum och där man sommartid kan fika.

 



Det var härligt med vårsolen, men samtidigt lite kallt i luften.

 



Här finns en rhododendrondal och jag var nyfiken att se om det fanns några blommor på gång. Nja, det behövs nog lite mer värme först.

 



Dom första baptisterna döptes här 1854. Det var dom som grundade kyrkan som jag är med i nu. Många av dom blev satta i fängelse för sin tro, eftersom endast stadskyrkan var tillåten. Jag undrar om jag hade vågat att trotsa lagen så för min tro? Kanske, för jag har alltid gått min egen väg, gjort mina livsval utifrån vad som känns rätt för mig och struntat i vad andra tycker om det.

 



Och så här ser platsen ut där dom döptes.

 



Det här området var för länge sedan en plats där stadens rika hade sina sommarresidens. Här finns många spännande hus med tinnar och torn.

 



Ytterligare ett fint hus.

 



På den här platsen fick man för länge sedan åka färja över vattnet. Senare byggdes här en järnbro, men för några år sedan upptäcktes att den var rostangripen och den togs bort. En ny bro är under tillverkning, men det dröjer kanske ytterligare ett år innan den är på plats.

 



Och här är Brunnssalongen som numer mest används till uthyrning för privata fester t ex bröllop.

 

 
 
Carina

Carina

29 mars 2020 21:56

Åh vilka underbara bilder!

http://ett-nyttigare-liv.bloggplatsen.se

Amisa

29 mars 2020 22:47

Tack!

 
Anki

Anki

1 april 2020 09:46

Hej Amisa! jag hittade hit genom Skogsälvan och blev glatt överraskad av bilderna från min stad! :)
Jättefina bilder! Det grön-gula huset i Kneippen är det som en gång hette Stora Pensionatet, byggt 1898 och som var pensionat fram till 1918 ...

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Amisa

1 april 2020 10:31

Ja, det finns många spännande hus där!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards