Alla inlägg den 26 mars 2020

Av Amisa - 26 mars 2020 19:36

Skytten från massakerna i Christchurch har nu erkänt sig skyldig till 51 mord och 40 mordförsök. Det innebär att rättegången inte kommer behöva bli lika lång och uppslitande, som den skulle ha kunnat bli annars. Bland offren fanns äldre, kvinnor och barn.



 


Den här nyheten får mig att tänka tillbaka till en av de sista dagarna på El Camino de Santiago. Jag fick då dela ett dubbelrum med Allen, en man från Christchurch i Nya Zeeland. Jag är alltid nyfiken på andra människors livsberättelser, erfarenheter och upplevelser och frågade då om den stora jordbävningen 2011 då 181 människor omkom. Sedan berättade han också om den här massakern som ägde rum förra året. Otroligt att så många otrevliga saker har hänt på en och samma plats! Det var ett möte som jag sent kommer att glömma.



Mitt blogginlägg från den dagen:
Jordbävning och dödsskjutningar



Svt-inslag om terrorskjutningen i Christchurch:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/detta-har-hant-terrordadet-i-nya-zeeland

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/terroroffer-samlades-i-christchurch-jag-har-forlatit


#christchurch #massaker

Av Amisa - 26 mars 2020 13:49

Nu är jag inne på min fjärde dag på fastan som jag tänkt ska vara i sju dagar. Jag är alltså halvvägs och det känns väldigt bra. Jag blir alltid lika förvånad över att jag aldrig känner hunger trots att jag bara lever på grönsaks- och fruktjuicer, buljong och teer. Tänk att man klarar sig så bra på väldigt lite kalorier och en massa vätska! I dessa Corona-tider är det ju också väldigt praktiskt, för jag har bunkrat upp med en hel del tetror med juice och teer, så jag har inget behov av att besöka någon livsmedelsaffär förrän det är dags att börja äta igen och skulle det visa sig vara tomt på hyllorna i affären för att folk hamstrat sjukt mycket, så får jag väl köpa lite mer juicer och fasta ett tag till, dom hyllorna verkar inte så många ha brytt sig om.



 



Enda nackdelen är att jag är lite mer frusen än jag brukar, framförallt är det fötterna som är iskalla. Problemet med dålig cirkulation i benen hör inte bara ihop med fastan, utan är vanligt för människor som lider av lipödem. Det är härligt att det är så fint väder ute, så man kan ta långpromenader. Inte många människor syns till ute och möter man någon, så håller folk ordentliga avstånd med tanke på pandemin. Restauranter gapar nästan helt tomma och en del är helt nedstängda eller har förkortade öppettider.


Ha en skön vårdag allesammans!


#fasta

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards