Alla inlägg den 26 februari 2020

Av Amisa - 26 februari 2020 22:22

Kan man bli medberoende till Gud? Ja det tror i alla fall jag, för hur kan det annars finnas religiösa sekter och fundamentalister? Jag tror att det finns risk att en person som tidigare haft ett medberoendebeteende mot andra människor också kan utveckla det mot Gud eller Jesus. En vilja att vara till lags mot den man ser upp till, i en förhoppning om att i gengäld bli väl behandlad tillbaka. Men vad tycker Gud då om det? Är det inte jättebra att vi är fromma kristna som gör som Vår Fader önskar?


Nej, jag tror inte att det är sunt alls! Den Gud jag har mött betonar hela tiden att jag bör följa mitt eget sanna jag och använda mitt eget förstånd och vilja med vad jag ska göra med mitt liv. Det är endast på det sättet som jag kommer att bli riktigt lycklig och också ägna min tid åt att göra saker som gagnar både mig själv och andra. Gud vill inte att jag ska vara medberoende till någon, inte heller till honom. Tänk också vad lätt det är för någon stark ledartyp att förleda människor som är medberoende till Gud/Jesus! Det är bara att påstå sig veta vad Gud vill och så kräva av dom andra att dom lyder det dom sagt. Är det inte precis just det som hela Knutby-fallet handlat om?


En god vän som också är en 12-stegare brukar prata om ”12-stegstalibaner” dvs människor som till punkt och prick följer 12-stegsprogrammet med en väldigt rigid inställning. Dom utvecklar liksom ett slags beroende mot själva programmet och vågar aldrig lita på sin egen kraft att någonsin lära sig att stå på sina egna darriga ben.



 



Det här med medberoendeproblematik är krångligare att ta sig ur än vad man kan tro, det är ett missbruk i sig självt. Själv ifrågasätter jag med jämna mellanrum mina egna beslut. Är det här verkligen min egen högsta önskan eller vill jag göra det här för att jag tror att det är vad Gud skulle önska av mig?
Ja, så komplicerad är jag!

  


#medberoende #12-stegstaliban #sekter

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards