Alla inlägg den 23 februari 2020

Av Amisa - 23 februari 2020 13:03

Idag ska jag återigen iväg på Livsstegenkursen där vi jobbar på vårt själsliga tillfrisknande genom delningar med varandra. Mellan kurstillfällena arbetar man sig igenom steget i kurslitteraturen och till denna träff handlar det om maktlöshet. Vilka problem har jag som jag känner att jag har svårt att hantera på egen hand?


Jag försöker att både läsa och arbeta i Livsstegenboken, men jag har också en annan tjockare bok som innehåller mer frågeställningar och som jag också försöker hinna med. Den heter ”De tolv stegen – En utväg”. Båda dessa böcker är bra som självhjälpsböcker och ännu bättre är det om man kan jobba ihop med någon annan t ex en tillfrisknandevän. En tillfrisknandevän är någon som liksom jag arbetar med sitt tillfrisknande, någon jag litar på och känner mig trygg med och som kan ge mig stöd och hjälp i min process och som kan tillföra ett annat perspektiv på mitt problem och som kan se saker i mitt beteende som jag själv kanske inte upptäckt. Det är så för alla, att vi omedvetet gör saker utan att själva lägga märke till det. Båda dom här böckerna finns att köpa hos vanliga bokhandlare t ex Adlibris eller Bokus eller att låna på ett bibliotek.



Livsstegen-boken

 



Jag gillar verkligen den här boken, ”De tolv stegen – En utväg”

 



Jag vill också visa upp min stackars armbåge, som råkat få en brännskada. Jag stod nämligen på en stege i en klädkammare och skulle lyfta ner en stor grej från överhyllan när jag råkade komma emot garderobsbelysningen med min armbåge. Det gjorde jäkligt ont för det var en stark lampa, förmodligen 75 W och den var rejält varm. Jag fick två vätskeblåsor på armbågen och den ena har det gått hål på nu och den andra börjar också läcka. Vilken tur att jag har en tålig kropp!

  



Min stackars brännskadade arm

 


#tolvstegsrörelsen #tillfrisknandevänner #livsstegen

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards