Alla inlägg den 9 februari 2020

Av Amisa - 9 februari 2020 21:08

Idag hade jag tänkt kolla in en ganska ny systerkyrka här i staden där jag bor. Tyvärr blev det inget av med det för när jag kom dit fem minuter i elva visade sig att dörren var låst, så jag gick istället på gudstjänst i min vanliga kyrka. Senare fick jag en förklaring av någon som visste bättre än jag. Just den här helgen hade systerkyrkan tydligen haft en musikgudstjänst på lördagskvällen istället för en söndagsgudstjänst, så min nyfikenhet får stilla sig till en annan gång.


En kompis i kyrkan berättade att hon gått till systerkyrkan under en period när dom var rätt nystartade, men hon gillade inte den kyrkan så bra så senare sökte hon sig till vår kyrka istället. Min kompis som är en HBTQ-person kände inte att hon blev helt accepterad som den hon var i den kyrkan och hon upplevde det också som om den var mer toppstyrd än vad vår kyrka är. Dom två pastorerna där bestämde själva det mesta och meddelade sedan sin församling om sina beslut, medan vår kyrka har ett mer platt styre där kyrkmöten hålls regelbundet och alla medlemmar har ett ord med i laget och kan påverka besluten. Dock var det så att systerkyrkan var nystartad då och kanske jobbar dom annorlunda nu när dom varit igång ett tag?



Här vår fina gospelkör som ibland förgyller vår gudstjänst:

 



Det jag verkligen uppskattar med min kyrka är just det att den är så demokratisk och våra medlemmar är involverade i all verksamhet: från förättningen av gudstjänsten till alla andra verksamheter kyrkan bedriver. Jag gillar att jag genast fick bli delaktig i verksamheten så fort jag valde att bli medlem. Jag känner att jag uppskattas av andra och kan göra en behövlig insats och jag tror att dom flesta människor vill känna att dom behövs och har en uppgift att fylla och vi är alla bra på någonting. Dessutom accepteras människor precis så som dom är, och för mig är det ett absolut villkor att man inte behandlar människor som om dom är fel bara för att dom är annorlunda i något avseende. Vi är alla unika på olika sätt och har rätt att bli älskade och accepterade för dom vi är! Människor kan rabbla upp hur mycket bibelverser dom vill, men i slutänden är just det själva essensen av vad Gud och Jesus försöker få oss att förstå så varför inte bara tala klarspråk?


#delaktighet #acceptans #klarspråk

Av Amisa - 9 februari 2020 09:08

Jag kollar en del på YouTube. På sista tiden har jag bombarderats av en väldigt tröttsam reklam om en kvinna som är i övergångsåldern och säger att hon känner sig som en flodhäst och denna reklam visas massor av gånger varje dag. Dessutom så undrar jag vad flodhästar har för samband med klimakteriebesvär? Deras tillvaro när dom ligger och plaskar i vattnet verkar ganska behaglig tycker jag.



 


Kära YouTube (och programmerare som skapar syntaxerna bakom funktionerna), bara för att jag är en kvinna på 50+ år, så betyder det inte per automatik att jag lider av övergångsbesvär lika lite som en man på 50+ år måste ha problem med potensen. Tvärtom mår jag alldeles utmärkt och ni skulle sannolikt ha mer framgång med att försöka sälja något annat än klimakteriemedicin till mig! Det skulle också vara intressant att veta vilken reklam karlarna på 50+ får istället.


Kommentera gärna, jag är nyfiken!


#reklamblää

Av Amisa - 9 februari 2020 00:45

Imorgon tänker jag gå på spionjakt. Ja det är inte så allvarligt som det låter, men någon gång i november eller december upptäckte jag att det startats ytterligare en Equmeniakyrka i den här staden något år tidigare. Dom har en webbsida, en podkanal och youtubekanal där jag snokat runt lite eftersom jag är nyfiken på vilka dom är. Imorgon tänkte jag alltså besöka deras gudstjänst för att se hur den är. Hur pratar man under gudstjänsten, vilken typ av musik sjungs, verkar folk trevliga och välkomnande osv? Dom har ingen egen kyrkolokal utan hyr en lokal på stan två gånger i månaden för att hålla gudstjänst och däremellan har dom lite samtalsgrupper som träffas då och då och jag tror att dom kanske håller till hemma hos olika församlingsmedlemmar då.



 


Jag tänker att jag gärna skulle vilja se att dom två församlingarna i framtiden slås ihop. I min församling finns en väloljad organisation som förutom gudstjänster också driver ett café, ordnar träffar för daglediga, torgkaffe för allmänheten, barnverksamhet, samtalsgrupper, språkcafé för nyanlända, har ett etablerat samarbete med svenska kyrkan, gospelkör och flera musikgrupper. Vi har en egen kyrkolokal och många engagerade medlemmar och som nybliven medlem känner jag att församlingen genast bjöd in mig i verksamheten och med glädje låter mig vara med i verksamheten och låter mig vara delaktig på olika sätt. Vår brist är att medelåldern är rätt hög och om ca tio år kommer en hel del av medlemmarna kanske vara för gamla för att orka vara så aktiva i församlingen. Vår församling skulle alltså må bra av ett rejält tillskott av yngre medlemmar.


Den andra församlingen verkar ha många medlemmar i åldern trettio till femtio år och jag misstänker att stilen på gudstjänsten och musiken är lite mer nydanande, men dom saknar egna lokaler att hålla till i. Jag tänker på att båda församlingarna skulle vinna på att slås ihop eller samarbeta, att framför allt vår kyrkosal skulle kunna användas flitigare än två till tre timmar i veckan. Gudstjänster måste väl inte prompt vara klockan elva på söndagen? Mer traditionella gudstjänster kan varvas med lite mer nydanande sådana eller konserter där musiken istället får spela huvudrollen. Redan idag har vi cafégudstjänster, gudtjänster med barnen i fokus, tacokvällar osv och jag tror att ett gäng nya människor med nya idéer skulle välkomnas med stora famnen hos oss.


Det blir spännande att se mer imorgon!


#spioneramera:)

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards