Alla inlägg den 7 februari 2020

Av Amisa - 7 februari 2020 22:41

Ikväll kollade jag på Skavlan, det är inte något jag gör särskilt ofta men jag såg att det skulle vara en intressant intervju med Annika Strandhäll. Hon berättade om när hennes man, Thomas, som hon just höll på att separera från valde att ta sitt liv. Han hade mått dåligt i några år, men lagt locket på istället för att söka hjälp för sin själsliga smärta. Det här är något som är särskilt problematiskt för medelålders till äldre män och har mycket att göra med den uppfostran dom fått. Dom har fått lärt sig att det inte är okej att visa svaghet, sårbarhet och sorg och när dom drabbas av dom känslorna drar dom sig ofta undan istället för att prata med familj, vänner eller terapeuter. När känslorna inte tillåts att finnas, så blir dom istället överväldigande och kan leda till ett totalt sammanbrott.



 



Det kan inte upprepas nog många gånger: DET FINNS INGEN ANLEDNING TILL ATT KÄNNA SKAM för att du känner jobbiga känslor i samband med svåra livskriser! ALLA MÄNNISKOR känner jobbiga känslor i sådana situationer, det är EN NATURLIG DEL AV LIVET! Alla människor drabbas till och från under livet av livskriser som sjukdomar, dödsfall, separationer, olyckor eller arbetslöshet, det är en naturlig del av upplevelsen av att vara en människa. Om du mår dåligt, så prata om det istället för att lägga på locket! Jag förstår att det inte är så lätt om man inte är van att exponera sig så för andra, men om du vågar så kommer du upptäcka att dom flesta av dina medmänniskor kommer att ge dig det stöd och den uppmuntran du behöver för att orka vidare i livet. Om du inte vill prata med människor i din närhet så finns alltid terapeuter att ta hjälp av. Dom är vana att diskutera alla möjliga typer av livsproblem och dom har alltid tystnadsplikt.



Fler liknande inlägg:

Barn har rätt till alla sina känslor

Automatiska tankar

Det är inte farligt att känna

Visa känslor en styrka



#prataomdet

Av Amisa - 7 februari 2020 08:00

Jag fick ett mejl med en video från Fredrik Praesto. Han är hypnotisör och för några år sedan var jag hos honom på en grundkurs i hypnos. I videon pratar han om att besegra sina rädslor och så gör han och Igor Ardoris ett experiment som kräver att man åsidosätter sin rädsla för eld.


Jag kände att jag måste testa detta, vågar jag verkligen? Men om dom kan så kan väl också jag, jag ser ju att det inte är något farligt? Testa du också om du vågar!


Hypnothinking:

https://youtu.be/StnAm61maYY



Hur det gick? Jo, bara bra. Jag brann inte heller upp, däremot smakade det inte så gott i munnen. Ofta så behöver vi våga utmana våra rädslor för att utvecklas och må bra i livet.


#vågardu #hypnothinking

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards