Direktlänk till inlägg 22 januari 2020

En underbar känsla!

Av Amisa - 22 januari 2020 13:35

Igår var jag med om en diskussion där vi funderade på skillnaden mellan tro och tillit. Fanns det ens någon skillnad? Men sen kom jag på att jag faktiskt visste svaret på det här, i alla fall vad skillnaden är för mig. Svaret fick jag under vandringen på Caminon.


Tron hade jag med mig redan före vandringen, det är min kognitiva förståelse om att jag tror på att det finns en högre makt, den sitter alltså i huvudet. Det var inget jag tvivlade på, jag har ju mött Gud och känt hans existens i mitt liv. Tilliten däremot är en känsla av trygghet som sitter i min kropp, en visshet om att närhelst jag har problem så kommer jag erbjudas hjälp i någon form av min omgivning. Det var något jag lärde mig under vandringen, för i början var jag inte alls säker på att han verkligen skulle dyka upp och hjälpa mig varenda gång. Tilliten var alltså en total integrering av det jag redan visste så att jag sedan också kände mig totalt trygg hela tiden oavsett vad som än hände. Jag ramlade flera gånger, valde fel väg i någon vägkorsning, hade problem att hitta sängplats, penningbrist på grund av att uttagsautomater saknades och endast kontantbetalning var möjlig, törst eller hunger på sträckor där det var långt mellan byarna. Allt detta löste sig alltid utan att det blev någon allvarlig kris. I början litade jag inte på det utan kände ibland rädsla, men med tiden såg jag att det alltid uppenbarade sig någon typ av lösning och att jag kunde känna mig trygg med den vetskapen. Jag litade på att Gud fanns där för mig och han levererade alltid och sände vänliga medmänniskor som ville hjälpa mig på min väg.


Det är det jag brukar mena när jag säger att jag känner mig buren, jag behöver inte känna någon oro för jag vet att allt kommer fixa sig på något sätt. Gud vakar över mig hela tiden och om jag verkligen behöver hjälp så kommer han hjälpa mig att få det.  En viktig del i det hela var också att jag lärde mig att ta emot hjälp, jag som aldrig velat eller vågat vara beroende av någon. Med den lärdomen vågar jag nu slänga mig ut i det okända, utan att känna särskilt mycket oro eller rädsla. Nu är jag hela tiden helt trygg och det var Caminon som åstadkom denna underbara känsla i mig!


  

 


#tillit #tro

 
 
Tess

Tess

22 januari 2020 15:00

Vilket intressant inlägg :) Jag har ingen tro på nån gud eller så men jag tror på karma iaf o ödet :) o ett liv efter döden

http://https://blondina.nu

Amisa

22 januari 2020 21:23

Det är också en tro! Tror du på att det finns en högre makt och vem bestämmer över karman?

Jag tror också på karma, att det vi inte tar ansvar för i detta liv blir något vi också kommer få fortsätta kämpa med i nästa liv, men kanske i en annan roll. Om man t ex varit en översittare som behandlat andra illa i detta liv, så kanske man i nästa liv istället blir någon som blir förtryckt och får förståelse för hur det är. Jag tror att meningen med karman är att vi ska bli bättre människor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards