Alla inlägg den 18 januari 2020

Av Amisa - 18 januari 2020 15:30

Flera fransmän som jag mötte på Caminon på väg till Santiago hade börjat sin vandring längre upp i Frankrike. Många berättade om vandringen från La-Puy-en-Velay som en väldigt vacker och trevlig vandringsväg. Det här är en av dom sträckor jag skulle kunna tänka mig att gå, nästa gång jag känner att det är dags att ge mig ut och gå. Den går genom många gamla vackra byar genom ett landskap med omväxlande natur.


Sträckan är ca 73 mil, men det går givetvis bra att gå en del av sträckan om man inte har tid eller lust att gå så långt. Det är lite dyrare att vandra i Frankrike eftersom det inte är lika vanligt med stora, billiga härbärgen som i Spanien längs El Camino Frances. Det verkar också vara klokt att boka sängplats en eller två dagar i förväg, både för att hitta en säng och man brukar hitta billigare boende på så vis.



Via Podensis, från La-Puy-en-Velay (nära Lyon) till Saint-Jean-Pied-de-Port (nära Biarritz):

https://youtu.be/fN4G6bg0zVU



Mer info:

https://caminoways.com/ways/le-puy-way-chemin-du-puy


#vandring #viapodiensis

Av Amisa - 18 januari 2020 12:01

Jag hittade en lång version av Sinnesrobönen som jag aldrig sett tidigare, men orden är kloka så här kommer den. Sinnesrobönen i sin helhet:


Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.

 

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt. Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst. 

 

Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia. Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet. Varje ny tanke startar alltid hos en ensam.
Amen

 

 

 

#dikt #sinnesro

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards