Direktlänk till inlägg 5 januari 2020

Ikigai, vad är det?

Av Amisa - 5 januari 2020 11:30

Härom veckan fick vi höra vilka ord som tillkommit i vårt språk under 2019. Ett av dom var ikigai, ett ord som jag totalt missat. Det verkar vara ett intressant ord som handlar om hur man kan få upplevelsen av att man lever ett meningsfullt liv med hjälp av balans och harmoni. Ordet kommer från Okinawa i Japan, där det inte är ovanligt att människor blir över 100 år gamla och jag tänker att om man trivs med sitt liv så är nog chansen större att bli gammal än om man har ett liv man vantrivs med. Så hur tänker dom då att man kan skapa ett sådant meningsfullt liv? Jo, det behövs fyra viktiga ingredienser: Passion, syfte, jobb och kall. För att komma fram till vad det betyder för just dig, så behöver du ställa dig fyra frågor: Vad älskar jag att göra? Vad är jag bra på? Vad kan jag få betalt för att göra? Vad behöver världen?


Här en bild som förklarar ikigai - Viktiga beståndsdelar och vad konsekvenserna blir då någon av beståndsdelarna fattas:

 


Jag tycker att dom två första frågarna är ganska enkla, medan att veta vad det bästa jag kan bistå världen med är svårare: Världen behöver väl lite allt möjligt, det finns massor med uppgifter som måste utföras av någon för att samhället ska fungera. Och vad kan jag få betalt för – där blir det ännu svårare. Jag är bra på massor av saker, men det mesta av det kommer jag sannolikt aldrig bli rik på.


Och så en aspekt till: Om man gör sin hobby till ett arbete, så är det kanske inte längre lika kul och lockande längre. Låt oss föreställa oss att du t ex gillar att skriva och så bestämmer du dig för att bli författare. Därefter måste du leverera en bok lite då och då, annars kan du inte betala dina räkningar. Skulle inte det ge vem som helst skrivkramp och svår olust? Det är väl inte särskilt lätt att vara kreativ på beställning?


Jag är inte direkt ett supergeni på något speciellt, men samtidigt är jag ganska bra på många olika saker. Drömtillvaron för mig skulle nog vara att jobba halvtid med något som känns meningsfullt och som ger mig en viss inkomst för att täcka mina utgifter. Övrig tid skulle jag vilja hålla på med en massa olika saker som jag känner passion och lust för: Terapeuta, hantverka, skriva, vara ute, meditera, hålla på med djur, sylta & safta osv. Ska jag tycka att mitt liv nästan jämt är kul, så behöver jag omväxling och kunna göra olika saker, så att jag upplever att jag varje dag upptäcker och lär mig nya saker och får nya intryck. Det behövs för att jag ska känna lust och kreativitet i min vardag.


Jag upplever det också som om det är lite svårt i Sverige, för vi har en så stark norm att man ska jobba 40 timmar i veckan på ett jobb. Om man bryter med det mönstret, fungerar inte sjukförsäkring, ev a-kassa eller pension som det ska. Våra system är fullständigt fyrkantiga och skapade för fyrkantiga människor, medan jag istället är en liten rund boll som inte passar in i facket! I min facktidning läste jag nyligen om en person som levde på två deltidsjobb och när hon blev sjuk fick hon dubbelt så många karensdagar som människor som bara har ett jobb. Båda arbetsgivarna gör avdrag för karensdagarna och det var helt korrekt enligt gällande regler. Och för varje jobb vi har så får vi en ny tjänstepension som ofta har en fast avgift som är densamma oavsett hur mycket eller lite inkomst den inbringat. Många små tjänstepensioner = många fasta avgifter att betala och detta urholkar snabbt vår pension och pensionsbolagen blir dom stora vinnarna istället för individen. Pensionssystemet gagnar dom som har ett fast heltidsjobb där dom jobbar under en lång tid av sitt liv, men många människors liv ser inte ut så. Det kan ibland vara frivilligt valt, men är också ofta ofrivilligt därför att otrygga anställningar blivit väldigt vanliga i Sverige under dom senaste 25 åren.


Borde inte våra samhällssystem vara anpassade för människorna som lever här istället för att människorna ska leva på det sätt som systemet tillåter? Ska systemen vara till för oss eller ska vi finnas till för systemen? Det kanske är dags att läsa en bok om ikigai och se om jag blir lite klokare på hur man löser livsmysteriet!


#samhällsrevolutionnu #ikigai

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards