Alla inlägg den 27 november 2019

Av Amisa - 27 november 2019 20:45

För många år sedan gick jag igenom en livskris och det handlade om flera olika saker som låg helt utanför min kontroll och som jag inte kunde påverka. Jag sökte tröst hos en person som jag uppfattat som en vän, men den personen vände mig i denna svåra stund ryggen och jag kände mig helt sviken. Så här efteråt så har jag förstått att det beteendet nog inte hade så mycket med mig att göra, men just då kände jag mig bara så sviken, bortstött och ledsen och jag förlorade tron på mina medmänniskor.


I min förtvivlan tänkte jag att det nog är bäst att aldrig mer lita på någon, men när jag hade funderat på det ett tag insåg jag vilka förödande konsekvenser det skulle få. Tänk så ensamt och outhärdligt livet skulle bli om jag aldrig igen skulle våga anförtro mig till någon, utan bara visa upp en fasad av mig själv! Och hur skulle jag må om jag ensammen skulle bära all framtida glädje och sorg genom ett helt liv? Nej, det var faktiskt inte alls något bra alternativ.


Efter ytterligare funderande kom jag fram till att jag måste våga lita på att alla människor inte beter sig så taskigt som den personen gjorde, men att jag borde bli försiktigare med vem jag anförtror mig åt. Sedan följde flera veckor av funderande på vad jag sökte i människor som jag kunde tänka mig att ha en närmare relation med.


Någon månad senare letade jag på Internet efter en kristall att ha när jag mediterade, men efter ett tag började jag istället att kolla på smycken som fanns i samma e-handel. Jag har alltid gillat symboler och jag hittade ett intressant keltiskt halsband med en måne och en stjärna (symboliserar intuition och vägledning). Den var i tenn och jag tänkte att det skulle vara bättre att hitta ett liknande smycke i silver. Efter en stund råkade jag hamna hos en irländsk guldsmed, men jag hittade inget liknande halssmycke där. Istället hittade jag claddagh-ringar som är fulla av symboler och det slutade med att jag köpte den här ringen.



 


Symbolerna på den står för precis det jag vill se i en god medmänniska. Händerna står för vänskap och vänlighet, kronan för lojalitet, hjärtat för kärlek (grönt är dessutom färgen som symboliserar vårt hjärt-chakra) och knutarna står för kontinuitet och evinnerlighet. I ringen bad jag dom gravera följande: "Peace of Mind", för jag tänkte att med många såna vänner kommer jag att känna frid i sinnet. Sedan dess har jag blivit mycket bättre på att hitta sådana vänner och idag känner jag för det mesta att jag har mycket frid i sinnet.


För att kunna skaffa det vi behöver i livet, tror jag att det är viktigt att bli medvetna och ordentligt tänka efter vad det är vi söker i livet. Det är först därefter det kan komma till oss!




Av Amisa - 27 november 2019 08:00

En typ av negativa automatiska tankar som vi borde sluta upp med är ältande. Kanske handlar det om något som hänt, där vi önskar att vi hade gjort på något annat sätt, någon relation som inte fungerar bra, känslor av att ha blivit orättvist behandlad eller tankar som "Varför skulle detta drabba just mig?".


Det är ingen idé att älta det som redan hänt, för det kan vi ändå inte förändra och det leder inte framåt. Att ha sådana tankar kan sluka enormt mycket energi för oss och vi blir trötta och känner oss som en urvriden disktrasa. Om det är något som du kan påverka om det händer ytterligare en gång, så fundera på hur du då ska göra istället. Om det är något som ligger utanför din kontroll så är det bästa sättet att försöka acceptera det som har hänt och gå vidare. Är det fortfarande svårt att acceptera det som hänt, så kan en början vara att acceptera att du har en vilja att acceptera men ser att du har svårigheter med det. Sedan får du jobba vidare på det många gånger. Om du har en tro, så be om vägledning och hjälp med att ta itu med problemet och lämna sedan över kontrollen till "den högre makten". Ha tillit till att du kommer få den hjälp du behöver!


Att kunna acceptera innebär att vi kan frigöra kraft och ork och istället fokusera på att skapa något som är positivt och viktigt för oss. Något som gör att vi mår bättre och får en bättre livskvalitét.


Här följer en meditation som kan vara till hjälp då man försöker släppa taget om något eller någon:

https://www.youtube.com/watch?v=jMKszmsA9co



Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards