Alla inlägg den 22 november 2019

Av Amisa - 22 november 2019 17:00

Sedan jag kom hem från Caminon är det som om inget kan rubba min goda energi. Så är det givetvis inte, men det känns så i alla fall. Det är som om jag älskar livet och alla mina medmänniskor, och min tro på framtiden och vad den kan föra med sig är superstark. Jag har förvisso haft en väldigt god energi och optimism ända sedan jag för några år sedan hade turen att möta Gud, men lite då och då har jag ändå haft lite känslodippar och tyckt att livet är lite jobbigt. Det är som om den långa vandringen har gett mig en jätte-boost av optimism, livstro och positiva förväntningar.


Ögonen är själens spegel brukar man säga, jag hoppas det syns hur bra min själ mår just nu!  :)

 


På Caminon var jag tvungen att lära mig att jag kan lita på mina medmänniskor och på Gud. Nu vet jag att Gud är min medskapare här på jorden och om jag ber om något så kommer han att hjälpa mig att hitta vägar så att jag kan lyckas med det jag företar mig. Det är helt underbart att ha den tryggheten!


Jag tänker att kanske skulle en del människor som inte mår så bra kunna testa denna medicin istället för lyckopiller? Det är faktiskt belagt i forskning att motion gör människor mer lugna och harmoniska, så ut och rör på er!

Och för min egen del får jag hoppas att dom 80 milen jag vandrat sitter kvar i benen och hjärnan ytterligare ett tag!!



Av Amisa - 22 november 2019 08:00

I staden Carrión de los Condes på Caminon finns ett härbärge, Convento de Santa Clara, som drivs av Benediktinernunnor från ett kloster med samma namn. Dom här nunnorna är så fina och hjärtliga, dom ger verkligen till alla pilgrimer med hela sin själ. Varje dag har dom en sångstund med dagens pilgrimsgäster, då det sjungs sånger från alla världens hörn. Vi pilgrimer uppmanas också att dela med oss och sjunga låtar från våra länder för varandra. Tyvärr har jag inga foton eller någon video på det, för dom var tydliga med att dom inte ville bli fotade eller filmade och hamna i sociala media.


En sång som vi sjöng med dom var Camino-sången "Ultreia!" som från början är en gammal sång på latin. Nu för tiden brukar den sjungas på franska. Här kommer den:



https://www.youtube.com/watch?v=0IZJiFhDgTs


Här kommer den franska texten:


Ultreia

Tous les matins, nous prenons le chemin,

tous les matins, nous allons plus loin,

jour après jour, la route nous appelle,

c’est la voix de Compostelle.


Ultreïa ! Ultreïa ! Et sus eïa !

Deus, adjuva nos !


Chemin de terre et chemin de Foi,

voie millénaire de l’Europe,

la Voie lactée de Charlemagne,

c’est le chemin de tous les jacquets.


Ultreïa ! Ultreïa ! Et sus eïa !

Deus, adjuva nos !


Et tout là-bas au bout du continent,

messire Jacques nous attend,

depuis toujours son sourire fixe

le soleil qui meurt au Finisterre.


Ultreïa ! Ultreïa ! Et sus eïa !

Deus, adjuva nos !

*Paroles et musique de Jean-Claude Benazet (Juillet 1989, via Podiensis)


"Ultreïa ! Ultreïa ! Et sus eïa" betyder "längre, längre och högre" och

"Deus, adjuva nos" betyder "Gud hjälp oss".


Sången handlar alltså om att man ber Gud om hjälp att klara av den långa och svåra vägen. Jag tänker att "vägen" också är en metafor för livet. Hela livet är som en lång och krånglig stig där det gäller att inte gå vilse eller snubbla på en ovanligt stor sten som kan sätta krokben för oss.


Det hände några gånger att jag gick fel väg någonstans, oftast i någon stad eller by där det var lite för långt avstånd mellan pilarna. Men jag hann inte mer än några få kvarter innan någon vänlig person ur lokalbefolkningen ropade åt mig och sa "Nu går du åt fel håll, du ska svänga åt höger där borta!". Dom höll liksom ett vakande öga över mig och det kändes väldigt tryggt och fint. Andra pilgrimer berättade för mig att dom hade upplevt detsamma.


En vanlig hälsningsfras på Caminon är "Buen Camino" (Lycka till på vandringen) och när en pilgrim säger det svarar man på samma sätt. För mig hände det också ofta att människor i lokalbefolkningen sa det, jag uppfattade det som om det var av respekt för att när man är äldre och inte i en fantastisk fysisk kondition så förstår dom att det är en större utmaning att klara av vandringen och då krävs det både tro och envishet och gärna lite uppmuntran också.

:)


#elcamino #vandring

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards