Alla inlägg den 15 november 2019

Av Amisa - 15 november 2019 22:04

Innan jag blev troende hade jag ett problem med att få ihop religiösa förklaringar med naturvetenskap. Sedan mötte jag "Den Högre Makten" i ett verkligt möte och sedan dess har det inte funnits något tvivel för mig om att det finns en högre makt, men fortfarande var jag väldigt skeptisk till bibliska berättelser.


Jag tror att man måste ta en del bibliska berättelser med en stor nypa salt och förstå att de är skapade för flera tusen år sedan och ofta innehåller metaforer som dåtidens människor enkelt skulle kunna förstå sig på. Idag har vi jättesvårt att förstå orden i bibeln och behöver extra böcker som kan förklara vad orden, begreppen, de olika folkslagen och metaforerna egentligen innebär i sammanhanget. Jag tänker att bibeln mest är intressant ur en religionshistorisk synvinkel och att det kanske skulle vara bra med nyutgåvor med mer moderna förklaringsmodeller? Det finns också saker vi förstår väldigt lätt t ex att Jesus tog hand om pestsmittade eller människor som hade begått något brott mot andra och som andra tog avstånd ifrån. Det säger mycket om hans människosyn, att han offrade sig för andra och att han trodde på att alla människor har en fri vilja att kunna förändra sina beteenden till det bättre.


Jag är också en flitig P1-lyssnare och där finns både vetenskapsprogram och religösa program. För några år sedan hörde jag om hur vetenskap kan förklara hur Röda Havet kunde dela sig för israelerna, när de var förföljda av Farao och hans armé. Ni kan läsa mer om det här:


Berättelsen i bibeln om hur Röda Havet delade sig är teoretisk möjlig


I våras hörde jag så denna berättelse, som ur ett vetenskapligt perspektiv berättar om hur livet uppkom på jorden.  Det liknas vid en Romeo och Julia-historia som fullständigt osannolikt skulle kunna hända:


En omfamning som skapade vår värld


 


När jag hörde det programmet var det som om poletten trillade ner och jag fattade något jag aldrig insett förut:


Det är INTE VAD SOM HÄNDER som är miraklet, det är ATT DET HÄNDER PRECIS VID RÄTT TIDPUNKT!!!


Det som händer har ofta en fullständigt naturlig vetenskaplig förklaring (men ofta en ovanlig händelse), miraklet är att det inträffar exakt då det har en avgörande effekt på något annat. Det är därför det aldrig går att bevisa att "Den Högre Makten" är inblandad, det skulle ju lika gärna kunna vara slumpen. I så fall är Bibeln full av slumpmässiga händelser som fick en avgörande betydelse i historien och för mig är det omöjligt att inte tänka på det som något annat än ett MIRAKEL!





Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards