Alla inlägg den 12 november 2019

Av Amisa - 12 november 2019 08:00

Jag hittade ytterligare en intressant genett-video. Jag är helt fashinerad av det här djuret!

Hur kan jag ha levt i över 50 år innan jag ens kände till dess existens?


https://www.youtube.com/watch?v=srTZUusILBc


#elcamino #vandring #genett


Av Amisa - 12 november 2019 06:30

Min pappa frågade mig om hur mycket jag tror att jag minskade mitt CO2-utsläpp med genom att ta bussen hem från Santiago de Compostela istället för att flyga.


Nu är det inte helt enkelt att ta reda på det. Det finns en massa olika beräkningsverktyg på Internet, men man får ut lite olika siffror beroende på vilken man väljer. Många gånger redovisas inte heller hur mycket utsläpp det blir av en buss, eftersom längre resor sällan görs med buss.


 


https://www.klimatsmartsemester.se/

kan jag få fram en siffra även för buss om jag söker på sträckan Bilbao - Norrköping.

Det är ett verktyg framtaget av Chalmers och Göteborgs Universitet, så det bör vara rimligt tillförlitligt.

Enligt dom ger flyget på samma sträcka ca 4 gånger så stort CO2-utsläpp som buss eller tågalternativet och dom verkar anse att buss och tåg har ungefär samma miljöpåverkan.


Sveriges Radio har också gjort ett program om detta för några månader sedan:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1304492


Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards