Direktlänk till inlägg 31 oktober 2019

Imorgon börjar hemresan

Av Amisa - 31 oktober 2019 21:48

Idag har jag försökt få tag på en bussbiljett till någon destination som ligger åt rätt håll. Bussbolagets hemsida visar inga linjekartor så när jag söker lite på måfå på eventuella destinationer så finns antingen inga bussar dit eller så är biljetterna slutsålda. Därför gick jag idag till busstationen för att fråga vilka destinationer som jag kan nå från Santiago de Compostela. Den unga kvinnan i kassan tittade på mig som om jag inte var riktigt klok. Visste jag inte vart jag ville åka, bara att det skulle vara norrut? Jag sa att jag gärna vill ta mig till Frankrike eller Tyskland, hade dom möjligen några destinationer där. Nej, det kunde hon inte svara på, trots att bolaget har internationella linjer också. Till slut gav jag upp försöken att komma iväg idag och köpte en biljett till Bilbao imorgon bitti istället.

Sedan gick jag för att besöka pilgrimsmuseet. Där pratar man inte bara om pilgrimer till Santiago, utan också fenomenet med pilgrimer i alla möjliga delar av världen. Bl a fanns en fotoutställning från den koptiska kyrkan i Etiopien. Gemensamt är tanken att den långa färden ska ge någon slags andlig klarhet. Delar av utställningarna handlade givetvis om denna Camino och om Santiago de Compostela som plats.

Ovan här ser ni symbolen för Sankte Jakobs (Santiagos) väg, korset och svärdet. Korset symboliserar tron och svärdet viljan att försvara den. Sankte Jakob kallas också för mordödaren, så det var inte bara med ord han försvarade religionen.

Den här texten får mig att reagera. "Sankte Jakob var en av Jesus favoriter".

Jag hoppas att Jesus var så klok att han inte favoriserade någon. Annars är det ju ett säkert sätt att så splittring i en grupp!?

Här spelkort tillverkade för väldigt länge sedan i Santiago de Compostela. För mig ser det här mer ut som symbolerna på tarotkort: stavar och bägare....

......svärd och mynt.

Stavar står för energi och entreprenörskap, bägare för känslor och kärlek, svärd för kommunikation, tankar, klarhet och resonemang och mynten för våra fysiska tillgångar (pengar, värdefulla tillgångar och relationer).


#elcamino #vandring

 
 
Ingen bild

Tim

1 november 2019 20:37

Woohoo! 😀🙏

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards