Direktlänk till inlägg 27 oktober 2019

Det är nåt som inte stämmer......

Av Amisa - 27 oktober 2019 21:46

Det var nåt som inte stämde imorse. Jag kom iväg ca 20 minuter senare än vanligt. Det var lite dunkelt ute, men eftersom jag var i en stad med gatubelysning så behövde jag inte ha min pannlampa på. När belysningen upphörde i stans utkant, så insåg jag att det ljusnat så mycket att jag inte längre behövde min pannlampa. Jag funderade på varför. Kanske det var för att denna stad inte omges av höga berg som skuggar solens uppgång?

Sedan kom jag ju på vad som var konstigt. Jag hade pratat med min pappa i telefon dagen innan och han sa att han just ställt om sina klockor eftersom det nu skulle bli vintertid igen. Jag funderade då på om även Spanien ändrar sina klockor, men senare på kvällen föll det i glömska. När jag vaknade på morgonen hade klockan på min mobil alltså justerats automatiskt, utan att jag tänkt på det. Nu var den stora frågan vad klockan var i Spanien. Om jag inte minns fel så är varje EU-land nu fria att göra som de själva vill med sommar- och vintertid. Efter att vid två tillfällen ha frågat två spanjorer så blev svaret att även dom hade ändrat sin klocka under natten. Gåtan var löst!

Jag hittade en liten kyrka som var öppen imorse. En man satt där och stämplade våra pilgrimspass, för nu efter Sarria måste man ha minst två stämplar per dag för att bevisa att man verkligen vandrar hela vägen. Känns lite fånigt tycker jag. Ingen kollar väl om jag gått dit eller kommit med bil eller på annat sätt?

Det är fin stämning, "Hallelujah" spelas lite tyst och jag bestämmer mig för att sitta och ta in lugnet en stund innan jag fortsätter min vandring.

Återigen är det en sån fin, nästan lite trolsk skog, där det växer murgröna på träden.

Jag ser också nyplanteringar av eukalyptus. Det har jag tidigare sett i Portugal och jag vet att många är motståndare till att man planterar såna träd. De växer rätt aggressivt och kan tränga bort traditionella inhemska trädarter. Dessutom innehåller dom mycket olja, så vid skogsbränder så brinner det mer explosionsartat.

Sedan har jag kollat in mer svamp. Det är denna som jag tänker kanske är stolt fjällskivling.

Den har en socka, men kanske sitter den längre upp än den brukar göra på fjällskivlingar? Någon som vet?

Och det här ser ut att kunna vara honungsskivling? Men vad vet jag? Jag är ingen svampexpert, som ni förstår kan det vara farligt att äta svamp jag plockat.
:)

Jag pratar lite med en ko jag passerar.

Och en katt i ett fönster.

Och så ser jag fullt av min mammas favoritblommor, ljung.

Till slut kommer jag fram till staden Melide och den här vackra gamla stenbron.

I Melide är det marknadsdag. Här är en marknadsdag.

Efter ett tag fortsätter jag min vandring till Boente som får bli mitt slutmål den här dagen.

Nu återstår bara 4,7 mil kvar till Santiago de Compostela.


#elcamino #vandring

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards