Direktlänk till inlägg 16 oktober 2019

Keep on walking

Av Amisa - 16 oktober 2019 21:46

Idag fick jag anledning att prova min nya regncape när det under morgontimmarna kom en skur. Jag ser ut lite som ringaren av Noter Dame, med en puckelrygg där bak. Nu blev det inte så mycket regn, så jag vet fortfarande inte hur bra den funkar i ösregn, men hittills verkar det lovande. Den blir inte alltför varm och det var inte alltför svårt att få den på sig.

Jag hade tänkt gå 21 km idag, men när jag kollade hur morgondagen verkar så upptäckte jag att den antingen skulle bli väldigt kort eller väldigt lång. Nästa by låg bara 5 km bort och med mest platt väg dit, så jag bestämde mig för att fortsätta dit. Då blir vandringen imorgon till Astorga 23 km vilket verkar överkomligt för mig.

På härbärget åt jag donativo-middag, vilket innebär att man betalar vad man tycker att måltiden är värd. Det var väldigt god mat: grönsakssoppa med bröd, sallad, gryta med ris och kyckling och youghert, ananas och persika till efterrätt. Jag pratade mycket med en israelisk tjej vid middagen. Hon är vegan och han som lagade maten, hade gjort specialkost åt henne och det var hon väldigt glad över. Förutom i storstäderna så har hon väldigt svårt att hitta vegansk mat. Hon måste alltid laga maten själv och hon har rasat i vikt sedan hon kom hit och behöver äta upp sig när hon kommer hem igen. Själv är jag vegetarian hemma, mestadels av etiska skäl, men eftersom jag hört att det är svårt att hitta sån mat här (spanjorerna förstår inte ens innebörden) så bestämde jag mig innan jag for hit att jag ska äta kött när jag inte kan välja något bättre. Ibland finns fisk, men ibland finns inga sådana alternativ. Sedan pratade vi politik, ett av mina favoritämnen. Israel har nyss haft nyval och det är ännu inte klart hur den nya regeringen kommer att se ut. Klart är ändå att Netanyahu inte får sitta kvar. Det tyckte tjejen var bra för hon vill se mer av diskussioner och förhandlingar mellan israeler och palestinier.


#elcamino #vandring #israel

 
 
Ingen bild

Jenny

17 oktober 2019 22:08

Aldrig hört talas om donativo-middag.. är det något som är specifikt för Spanien? Eller är det bara väldigt ovanligt? Haha att tjejen är vegan och Israel är inte så förvånande.Tror det här att göra med att Gary Yourofsky har föreläst en massa där. Iaf vad jag har hört 😊

Amisa

18 oktober 2019 15:58

Donativo är nog lite speciellt för Caminon. Härbärgen, frukostar och middagar kan vara donativo, dvs du betalar det du tycker det är värt och det ditt samvete säger dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards