Direktlänk till inlägg 14 oktober 2019

Katarina församling berör

Av Amisa - 14 oktober 2019 15:17

Katarina församling i Stockholm väckte mitt intresse för kyrkan.

Jag tillhör de få procenten svenskar som regelbundet lyssnar på P1. På söndagar klockan 11 blir det gudstjänst på P1 och då brukade jag alltid byta till P2 där det fanns ett program med världsmusik som jag gillade. Men en dag gjordes tablån om och musikprogrammet flyttades till någon annan tid. Då stängde jag istället av radion under den timmen som gudstjänsten pågick, för jag kände inte att gudstjänsten hade någonting att säga mig.

Men en söndag var jag upptagen med något annat då programmet började och när jag återvände till radions sällskap så tänkte jag att det var en väldigt annorlunda gudstjänst jämfört med de jag hört någon gång tidigare i mitt liv. Musiken var modernare och hade texter som talade till mig och predikan berörde mig djupt. Katarina församling har en fantastisk kollektiv förmåga att kommunicera på ett sätt som berör. De tar upp nutida samhällsfrågor och frågor som handlar om det svåra som kan drabba oss alla när som helst i livet och så relaterar de dessa frågor till de budskap som finns i bibeln. Med tiden har jag också upptäckt att församlingen också publicerar sina predikningar och ibland också musikinslag på sin YouTube-kanal. Så när jag vill ha lite själslig spis så brukar jag leta upp någon predikan på kanalen.

Nu när jag är ute och pilgrimsvandrar deltar jag ibland i pilgrimsmässor, där vi pilgrimer får mottaga välsignelser för att vår vandring ska gå bra och att vi ska få vara friska. Något jag reagerar på i den katolska kyrkan är att de rabblar väldigt många texter som alla verkar kunna utantill.

När jag pratar med Gud känns det väldigt viktigt att jag är väldigt personlig och ärlig med vad jag har på hjärtat. Orden som rabblas i gudstjänsterna är väldigt genomtänkta, välformulerade och visar tydligt att den som formulerat dessa helt tydligt är en person med en hög medvetenhet. Ändå kan jag inte låta bli att fråga mig hur många personer av de som deltar i rabblandet, upplever att de verkligen har en kontakt med den högre makten i den stunden? Min upplevelse är att när religionsutövning blir alltför ritualiserad och mekanisk så är risken stor att vi tappar känslan av kontakten med Gud. I Katarina församling försöker de undvika att vara alltför rituella.

Här är en predikan som handlar om hur snabba vi är på att döma andra, likväl som oss själva och hur svårt vi har att förlåta, framförallt oss själva om vi inser att vi gjort någon illa. Att vi istället borde ha mer förståelse för oss själva, att vi just då inte förstod bättre och gjorde så gott vi kunde med det medvetandet vi hade i den stunden. Att förlåta är ett sätt att tillåta oss att gå vidare och att istället för att lägga negativ energi på att älta något som vi eller andra gjort fel någon gång för länge sedan, istället lägga positiv energi på att förändra oss här och nu och lära oss att hantera livet och dess problem bättre i framtiden:


https://youtu.be/nwU98p6ZoWg


#gudstjänst #tro

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards