Direktlänk till inlägg 5 oktober 2019

Vart tog den helige anden vägen?

Av Amisa - 5 oktober 2019 19:04

Idag besökte jag Catedral de Santa Maria i Burgos. Katedralen är byggd och tillbyggd under olika epoker och har en blandning av gotisk, renässans och barock stil.

Katedralen är enormt stor och rikt utsmyckad, men blev en stor besvikelse för mig. Trots all utsmyckning som guld, byster, ornament och tavlor på en massa gubbar (ärkebiskopar?) som ansetts viktiga under någon tidsera så upplevde jag ingen som helst känsla av kontakt med den heliga anden i denna byggnad. All denna bling bling verkar bara handla om att visa upp religiös makt och rikedom och har för mig ingenting att göra med en äkta och ärlig kontakt med Gud.

Dessutom kan man ju gissa sig till att mycket av rikedomarna kommer från plundringar av Spaniens kolonier. Jag förstår de religiösa inriktningar som hyllar enkelhet och ärlighet som ett sätt att få kontakt med Gud. Kanske är det därför så många människor känner att de upplever en tillhörighet med någon högre makt då de är ute i naturen?

Det blev i alla fall några foton tagna, på lite enklare saker som tilltalade mig. Här en schackrutig trappa. Tror aldrig att jag sett något liknande förut i en kyrka.

Och ett vackert mönstrat golv.

Den här korridoren med välvda bågar i taket var också vackert.

Jesus på korset.

En tavla med Maria och Jesusbarnet.

Och en staty som inte heller var alltför överdådig.


#elcamino #vandring

 
 
Ingen bild

Helén

5 oktober 2019 19:23

Kul att du bloggar så mycket så vi också kan följa din resa! Pappa hälsar till dig!

 
Ingen bild

Jenny

5 oktober 2019 23:44

Här inget att göra med resten av inlägget men den där korridoren liknar den från Harry Potter filmerna. Generellt sett verkar många katedraler göra det. Which I like. Anyways jag förstår att du skulle vilja stanna i värmen lite längre. Här regnar det som vanligt..

Amisa

6 oktober 2019 15:46

Jag har läst att mycket av inspirationen i HP filmerna kommer från Portugal och Spanien. Som t ex skoluniformerna som är väldigt lika dom som används vid högtidliga tillfällen vid universitet i Portugal och byggnadsstilarna i Västeuropa är väl ganska lika varandra? De första europeiska universiteten fanns på den Pyrenéiska halvön och kom med araberna som var långt framme vad det gäller vetenskap och uppfinningar. Andra orter som London och Paris skapade sedan liknande lärosäten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards