Direktlänk till inlägg 27 september 2019

Är nutida sydkoreaner kollektivistiska?

Av Amisa - 27 september 2019 20:07

I flera av dom psykologikurser jag läst så, brukar man diskutera kollektivistiska kulturer kontra individualistiska. I t ex det amerikanska samhället så anses individens rätt vara viktigare än samhällets, medan man t ex i Japan väldigt mycket sätter gruppens/samhällets intressen före individen. Men dagens samhälle utvecklas jättefort och är så globalt att folk i olika länder tar efter varandra. Länder förändras, det gamla bondesverige var väldigt kollektivistiskt, medan dagens svenskar tänker mycket på hur de ska förverkliga sig själva.

På Caminon vimlar det av sydkoreaner, både unga och medelålders. Enligt hörsägen så är det många som sett någon populär film som gick där för ca 5 år sedan. Efter det har det blivit en fluga att gå Caminon, det finns på mångas "bucketlist". Jag har inbillat mig att sydkoreaner tillhör de kollektivistiska kulturerna, men nu börjar jag ifrågasätta om det verkligen är så. Om de är kollektivistiska borde de väl vara väldigt hänsynsfulla mot andra medmänniskor? Det uppfattar jag det inte som om de är, i alla fall inte ungdomarna.

På härbärget finns regler om att det ska vara tyst och släckt mellan kl 22 på kvällen och kl 6 på morgonen. Trots det så är det många som ligger och blippar med sina mobiler till mitt i natten, så att hela rummet blir upplyst av en massa ljus. Samma sak på morgonen, väckarklockor börjar ringa kl 5:30 (trots att det är mörkt ute till 8-tiden på morgonen). Därefter springer folk ut och in i rummet lysande med starka ficklampor eller med mobilens lampa och stör alla sovande. Inte alltid, men oftast är det sydkoreanska ungdomar som beter sig så här. Ett problem är kanske att de ofta är så dåliga på engelska att de inte förstår de anslag med ordningsregler på europeiska språk som ofta sitter uppe?

Jag är vanligtvis en väldigt lugn person, men härommorgonen när en kvinna gick upp kl 5, sprang ut och in i rummet med en stark ficklampa och slutligen lämnade den lysande i rummet trots att hon hade tagit med sig alla sina saker ut därifrån, så fick jag nog. Jag tog med hennes ficklampa ut och sa till på skarpen att det inte är okej att väcka alla före kl 6. Varför sköter de flesta andra detta på ett snyggt sätt, men inte dessa människor? Eller är det bara jag som är en "cranky old lady" med fördomar?


#elcamino #vandring

 
 
Ingen bild

Jenny

27 september 2019 21:47

Hade skrivit en lång kommentar men eftersom jag skriver på smartphone o råkade trycka på en bild så försvann allt igen. Orka 😑 kortfattat så var det i alla fall en intressant observation, men som jag ser det är det svårt att generalisera så, eftersom det beror på så många andra sociala faktorer hur någon förhåller sig till samhället. Anyhow intressant. Hoppas du får sova i fortsättningen. Kramar

Amisa

28 september 2019 17:41

Inatt sov jag på ett ställe där de flesta var i min ålder och jag såg inte till några sydkoreaner. Alla lade lydigt ifrån sig mobilen på kvällen så att det blev mörkt och ingen var uppe och sprang i ottan, varken med eller utan tänd ficklampa. Så ja, jag sov gott och länge.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards