Alla inlägg den 27 september 2019

Av Amisa - 27 september 2019 21:14

Dagens vandring har tagit mig från den lilla staden Los Arcos till Viana, också det en väldigt gammal stad. Idag har vägen gått mycket upp och ner och solen har skinit från en molnfri himmel. Trots det var vandringen idag lätt och behaglig. Det har blåst en frisk vind i bergen och därför har värmen inte besvärat mig. Lite då och då har det också funnits träd att söka solskydd under. Jag har träffat trevliga vänner, både gamla sedan tidigare och också några nya. Bl a så hade jag en matpaus med några väldigt trevliga franska damer från trakten av Grenoble.

Imorgon ska jag bara gå en kort sträcka på 9 km till Logrono, som är den tredje största staden jag kommer till under Caminon. Resten av dagen ska jag se mig om där.

Staden Viana ligger på en kulle med utsikt över slätten nedanför och bergen. På lördag eller söndag kommer jag att ha gått 20 av de 80 milen som Caminon består av. Jag är stolt och glad över mig själv, så här långt har jag aldrig gått förut! Well done Amisa! Jag ger mig själv en klapp på axeln, man ska komma ihåg att göra det ibland.


#elcamino #vandring

Av Amisa - 27 september 2019 20:07

I flera av dom psykologikurser jag läst så, brukar man diskutera kollektivistiska kulturer kontra individualistiska. I t ex det amerikanska samhället så anses individens rätt vara viktigare än samhällets, medan man t ex i Japan väldigt mycket sätter gruppens/samhällets intressen före individen. Men dagens samhälle utvecklas jättefort och är så globalt att folk i olika länder tar efter varandra. Länder förändras, det gamla bondesverige var väldigt kollektivistiskt, medan dagens svenskar tänker mycket på hur de ska förverkliga sig själva.

På Caminon vimlar det av sydkoreaner, både unga och medelålders. Enligt hörsägen så är det många som sett någon populär film som gick där för ca 5 år sedan. Efter det har det blivit en fluga att gå Caminon, det finns på mångas "bucketlist". Jag har inbillat mig att sydkoreaner tillhör de kollektivistiska kulturerna, men nu börjar jag ifrågasätta om det verkligen är så. Om de är kollektivistiska borde de väl vara väldigt hänsynsfulla mot andra medmänniskor? Det uppfattar jag det inte som om de är, i alla fall inte ungdomarna.

På härbärget finns regler om att det ska vara tyst och släckt mellan kl 22 på kvällen och kl 6 på morgonen. Trots det så är det många som ligger och blippar med sina mobiler till mitt i natten, så att hela rummet blir upplyst av en massa ljus. Samma sak på morgonen, väckarklockor börjar ringa kl 5:30 (trots att det är mörkt ute till 8-tiden på morgonen). Därefter springer folk ut och in i rummet lysande med starka ficklampor eller med mobilens lampa och stör alla sovande. Inte alltid, men oftast är det sydkoreanska ungdomar som beter sig så här. Ett problem är kanske att de ofta är så dåliga på engelska att de inte förstår de anslag med ordningsregler på europeiska språk som ofta sitter uppe?

Jag är vanligtvis en väldigt lugn person, men härommorgonen när en kvinna gick upp kl 5, sprang ut och in i rummet med en stark ficklampa och slutligen lämnade den lysande i rummet trots att hon hade tagit med sig alla sina saker ut därifrån, så fick jag nog. Jag tog med hennes ficklampa ut och sa till på skarpen att det inte är okej att väcka alla före kl 6. Varför sköter de flesta andra detta på ett snyggt sätt, men inte dessa människor? Eller är det bara jag som är en "cranky old lady" med fördomar?


#elcamino #vandring

Av Amisa - 27 september 2019 17:14

Jag ser på besöksstatistiken att det finns folk som läser mina inlägg. Det skulle vara kul om du också vill kommentera på det jag skriver om. Har du liknande åsikter och erfarenheter eller kanske tycker du precis tvärtom? Det vore kul med lite diskussioner! Eller också har du kanske några frågor om pilgrimslivet?

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards