Alla inlägg den 23 september 2019

Av Amisa - 23 september 2019 17:35

Vatten är inte så dumt och jag blir jätteglad varje dag jag hittar en vattentapp med drickbart vatten. Det betyder att jag inte måste bära så mycket med mig, utan kan fylla på vartefter.
Här i byn Zarequeigui.

Tron är inte heller så dum! Vetskapen att det finns någon som hör mig när jag kallar ger i alla fall mig en väldigt stark känsla av trygghet. På mirakulösa sätt dyker det alltid upp en räddare i nöden!
Här byns lilla kyrka.

Gemenskap känns också fint och ger också trygghet. På denna resa kommer de som vandringskompisar och räddare i nöden. Idag fick jag också färska fikon av ett spanskt par som hittat det längs vägen.
Även detta foto är taget i Zarequeigui.


#elcamino #vandring

Av Amisa - 23 september 2019 17:18

Idag kändes höften lyckligtvis bättre och det bar av mot höjden Alto de perdon. Vi stretar oss uppåt mot byn Zarequeigui som ligger straxt innan det blir riktigt brant den sista biten. Längst upp på kullen står en massa vindkraftverk, för det här är känt för att vara en väldigt blåsig plats.

Långt borta i horisonten kan man skönja Pamplona och på närmare håll, byn vi nyss passerade.

Efter en förmiddags traskade når jag till slut toppen och springer återigen på den trevliga familjen från Montana. Så det blev en liten gruppbild framför konstverket som står uppe på toppen. Flickorna har med sig en varsin ukulele och satt på toppen och spelade när jag kom upp, jag tänkte spela in en videosnutt med dom, men tyvärr hann dom sluta innan jag fått av mig ryggsäcken och fått fram mobilen.

Även Ken från Texas hade hittat hit den här dagen och vi gjorde sedan sällskap en bit på vägen till Utrega där jag bestämt mig för att stanna för natten. En bit hade vi också sällskap med en ung tjej från Nya Zeeland. Hon hade nyss traskar den portugisiska vägen till Santiago, men fick lite tid över och var nu på väg till ett albergue där hon skulle volontärarbete i några veckor.

Vägen ner från toppen var brant och "som vanligt" bestående av stenbumlingar som rullar runt när man går på dom. Man måste vara försiktig så man inte snubblar och faller.

Något jag funderat på är varför andra vägar alltid ser lättare ut att vandra på? Där växer mer gräs och man ser inte lika jobbiga stenar. Är det någon som åker runt och häver ut jobbiga stenbumlingar just där pilgrimerna ska gå? Kanske ska vi lära oss att ha tålamod och mycket jävlaranamma i vårt liv? Den mycket enklare sanningen är nog bara att när ca 40 000 pilgrimer traskar här nästan året runt så nöts nog gräset ner och stenbumlingarna kommer fram.


#elcamino #vandring

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards