Direktlänk till inlägg 23 april 2009

Utmanar er –låt oss rädda världen!

Av Amisa - 23 april 2009 01:28

Häromkvällen kollade jag på Korrenspondenterna, ett mycket bra samhällsprogram. Dom brukar ha lite olika teman och temat den här gången var bankväsende ur olika synvinklar.

Då pratade dom bl a om MYC4 som är en bank som ger mikrolån till fattiga i tredje världen. Där kan du och jag låna ut en peng till någon som behöver ett startkapital för att kunna skaffa sig en vettig försörjning. I många länder är det så att det finns få lönearbeten, så många försörjer sig istället på att producera eller köpa in och sälja vidare någon produkt. För det behövs ett startkapital, något som fattiga sällan har och dom är heller inte betrodda att få ett lån av någon vanlig bank.

Första gången jag hörde talas om den här idéen var 2006 då grundaren av Grameen Bank i Bangladesh vann Nobels fredspris för att ha utvecklat och infört den här idéen i sitt land. Jag tyckte det lät jättebra och letade sedan runt på nätet för att se om jag skulle kunna sätta in pengar i den här banken. Men någon information om att jag skulle kunna göra det har jag inte lyckats hitta.

Nu när jag på TV hörde talas om att man kan göra det på MYC4 så blev jag väldigt glad! Det låter nästan för bra för att vara sant och kanske är det det jag vet ju inte mer än det jag har hört, men det kan väl vara värt ett försök? Tänk om vi alla skulle sätta in 100 kr var! Jag tror att det är en summa som är överkomlig även för dom flesta ungdomar (som ju aldrig verkar sakna pengar till läsk, godis, cigaretter eller kläder).

På sajten sägs att man får ca 13 % i ränta och då kommer ju pengarna med tiden att växa. Min tanke är att då har man ju ytterligare lite mer pengar att låna ut till någon. Så med bara en hundring som insats så kanske jag på sikt kan hjälpa många medmänniskor till ett bättre liv och om det är något skumt med det hela har jag ju bara förlorat en hundralapp.

Jag tycker att det är urdåligt att vi fortfarande låter våra medmänniskor på andra sidan jorden svälta ihjäl medan vi i den rika delen av världen håller på och konsumerar ihjäl oss.

Så nu vill jag utmana er…….låt oss att tillsammans rädda våra medmänniskor!

/ Amisa

 
 
Ingen bild

j

5 maj 2009 22:35

en fin tanke... som dt är nu köper jag dock inte ens saker jag skulle behöva för mina pengar... känns det som. men ja ska kolla det där iaf, för jag håller med till hundra procent

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards