Alla inlägg den 18 april 2009

Av Amisa - 18 april 2009 00:18

I dag fick jag reda på att en jobbarkompis till mig snart ska göra en gastric by-pass-operation. Det är en sån operation där man tar bort det mesta av tunntarmen och en stor del av magsäcken så att endast en liten ”magsäck” blir kvar. Syftet är att få personer med stora viktproblem att gå ner i vikt, eftersom den lilla magsäcken gör att man bara klarar av att äta pyttesmå portioner och mår dåligt om man äter för mycket.

För några desperata år sedan har även jag tänkt tanken att jag kanske skulle behöva en sån operation för att komma till rätta med mitt viktproblem. Det är ju tur att den här möjligheten finns för personer som inte lyckas gå ner på vanlig väg, men nu när jag äntligen lyckats få grepp om mitt viktproblem är jag jätteglad att jag ser en annan utväg!

För en operation är ju en slags quick fix där man straffas in i sin fålla. Om man tappar besinningen och svullar i sig så blir man sjuk och mår dåligt. Jag har också hört att en del personer som genomgått operationen känt att dom tappat en del av sin personlighet, förändringen kommer liksom så snabbt att dom inte hinner vänja sig vid sitt nya jag.

För min egen del så trivs jag med att det går i långsam takt. Jag har ju varit tvungen att förändra både mina kostvanor och mina motionsvanor och nu känns det som att jag är van vid det och att jag utan problem kan fortsätta så här. På kuppen har jag gått ner i vikt, fått bättre kondition, bättre humör och slipper problem med värk i knän, halsbränna och sura uppstötningar som jag ofta drabbades av förut.

Jag tror att jag i mitt fortsatta liv kommer att vara piggare, friskare och ha bättre livskvalité än vad jag skulle ha haft utan mina nya levnadsvanor. Dessutom har mitt självförtroende fått en skjuss framåt av vetskapen att jag återigen är Master över min egen kropp!

/ Amisa

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards