Alla inlägg den 22 mars 2009

Av Amisa - 22 mars 2009 21:31

På tal om nördar så ska jag väl i rättvisans namn berätta att jag själv är en riktig radionörd och tillhör dom 10%:en som dagligen lyssnar på P1. Det går faktiskt inte en enda dag utan att jag lyssnar på den för jag gillar att hålla mig ā jour med vad som händer inom vetenskap, historia, politik, samhällsfrågor och vill gärna höra om nya böcker och filmer som ser dagens ljus.

Häromdagen hörde jag ett bra program som handlade om hur man kan jobba med att förbättra sin självkänsla genom att göra en massa olika övningar. Reportern fick prova att göra en övning där hon skulle beskriva sig själv. Hon sa då att hon var lite tjock , hade för stor mun och att håret var risigt. Sedan fick hon tänka på en person som hon tycker om och därefter skulle hon beskriva vad hos den personen det är hon gillar.

Det visade sig då att när hon skulle värdera sig själv handlade det nästan uteslutande om hennes (bristande) utseende, men då hon isället skulle värdera sin vän så handlade det mer om vännens personlighet och utstrålning t ex att vännen var gladlynt och lojal. Kompisens utseende var inget hon alls hade funderat över särskilt mycket.

Det verkar alltså som om vi har en måttstock för våra vänner och en annan (strängare) för oss själva. Om man ska försöka få bättre självkänsla är det viktigt att också lära sig att se ALLA goda egenskaper man har och känna sig stolt över dom!

/ Amisa

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards