Alla inlägg den 5 februari 2009

Av Amisa - 5 februari 2009 22:19

I mitten av september åkte jag och min 75-åriga mamma till Sozopol. Det är en gammal, pittoresk stad som ligger vid Svarta havskusten i Bulgarien. Den grundades för flera tusen år sedan av grekerna och gamla stan ligger ute på en klippig halvö i havet. Längs de ringlande kullerstensgatorna står det vackra trähus och Sozopol är lite känd som en plats där konstnärer och musiker håller till. Det var varmt och skönt när vi kom dit och havet var härligt ljummet. Det bulgariska ölet var kallt och gott och de har en sallad som är vanlig i trakten, chopska salad, som man brukar äta som förrätt. Den är jättegod och jag saknade den fett när vi kom hem!


Det var också kul att få rå om gamla mamma för några dagar, vi kommer så bra överens och har alltid så roligt tillsammans! Jag tänker att det är viktigt att ge varandra tid, nu när vi har möjligheten. Någon dag, förhoppningsvis dröjer det länge ännu, så sviker hälsan och då kanske det inte längre är möjligt att resa bort tillsammans. Då vill jag att vi ska ha en massa fina minnen kvar, titta på kort tillsammans och drömma oss bort lite.


I Sozopol blev det mycket traskande mellan hotellet som låg i den nya delen av stan och den gamla stadskärnan på klippan ute i havet. Det märktes att Bulgarien håller på att rustas upp rejält. Det byggs mycket nya hus, vi såg polisbilar både av den gamla modellen (Lada tror jag) och splitter nya och detsamma gäller för bussarna. Vi testade att åka lokalbuss och då var en del bussar nya och fina med AC och fint klädda säten, medan andra var skruttiga och säten saknades eller var trasiga.


Det är lite knepigt med det skrivna språket i Bulgarien eftersom de har det kyrilliska alfabetet, som till stora delar liknar vårt men tecknen motsvarar ibland andra ljud än vi är vana vid. Allt är ju relativt, så jag vet inte vems språk det är fel på?


Hursomhelst skulle vi till en annan liten stad Nessebar, som på kyrilliska heter HeceδЂp. (Ja, ni förstår problemet va?). Efter ett bussbyte i stan Burgas(Бyprac) hoppade vi på en buss som vi trodde skulle gå till Nessebar. Gissa om jag blev nervös när bussen svängde av och åkte rakt mot inlandet istället för kustvägen där Nessebar ligger. Min mamma hade inte anat att något kunde vara fel, så när vi närmade oss en liten byhåla på landet förberedde jag henne på att vi nog skulle vara tvungna att skutta av bussen där och sedan få försöka ta oss tillbaka till Burgas igen. Mamma brukar ofta säga att när man följer med mig så hittar man alltid hem igen, frågan är bara när. Jag undrade vad jag nu hade lurat med henne på, lyckligtvis kom biljettförsäljaren förbi och han kunde till skillnad från många andra bulgarer lite engelska. Jo då, det var rätt buss. Den skulle bara åka till några byar först, sen skulle den svänga ut till kusten igen.


Puh, till slut kom vi faktiskt dit vi skulle och vi kom även helskinnade hem till Sozopol (Co3o3oЛ) igen till kvällen. Det var precis som min mamma sa:

- "Förr eller senare hittar vi nog hem igen!"


Det blev lite senare.......



/ Amisa

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
<<<
Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards